Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Drugie starcie PKP z Arrivą

Autor: Puls Biznesu
28-07-2008 06:28

Państwowy przewoźnik i prywatne konsorcjum znów stają na udeptanej ziemi. Tym razem chodzi głównie o honor.

Kujawsko-pomorskie stało się tyglem, w którym wytapia się kształt wolnego rynku pasażerskich przewozów kolejowych. Jesienią ubiegłego roku województwo jako pierwsze i jedyne w kraju rozpisało przetarg na przewóz osób, do którego przystąpiło dwóch konkurentów: konsorcjum kolei pasażerskich firmowane przez polskiego przewoźnika z grupy PCC oraz brytyjskiego potentata spod znaku Arriva. Pod drugiej stronie stanęły PKP Przewozy Regionalne, dotychczasowy monopolista na liniach lokalnych, wojewódzkich i międzywojewódzkich - napisał "Puls Biznesu".
Przetarg na przewóz osób lokomocją spalinową państwowy przewoźnik przegrał z kretesem. Zwycięzca, PCC/Arriva, na początek niespecjalnie się popisał, ponieważ podstawiane przez niego pociągi permanentnie się spóźniały, a komunikacja zastępcza zawodziła. Choroba wieku dziecięcego z czasem ustąpiła - przypomina "PB".

- Przewoźnik zapłacił kary za niewywiązywanie się z umowy. Obecnie nie mamy do niego zastrzeżeń - mówi Tomasz Moraczewski, dyrektor departamentu transportu w kujawsko-pomorskim samorządzie.

Teraz PKP PR mają szansę zrewanżować się konkurentowi. Toruń rozpisał kolejny przetarg na 40-kilometrowe połączenie z Bydgoszczy do Chełmży. To ciekawa linia. Została zamknięta osiem lat temu, lecz PKP Polskie Linie Kolejowe, pod wpływem samorządu, zdecydowały się ją wyremontować i ponownie uruchomić. O ile w całym województwie średnia prędkość na torach nie przekracza 50 km/h, ze względu na ich fatalny stan, o tyle z Bydgoszczy do Chełmży pociąg może wycisnąć blisko setkę - czytamy w "PB".

Z informacji "Pulsu Biznesu" wynika, że pasażerów na tej trasie chcą wozić i PKP PR, i PCC/Arriva. I to mimo że warunki przetargowe są mocno wyśrubowane, a wartość trzyletniego kontraktu wynosi w sumie niewiele, bo 5,9 mln zł. Dla państwowego przewoźnika to szansa na odegranie się za przegraną sprzed roku. Miejscowy oddział PKP PR w Toruniu będzie też chciał udowodnić centrali, że nie odpuszcza konkurentowi.

PCC/Arriva też ma swój interes. Samorząd do linii Bydgoszcz - Chełmża dokłada trzy własne szynobusy, obecnie użytkowane przez tego właśnie przewoźnika. Gdy przegra z PKP PR, będzie musiał oddać część taboru - napisał "PB".

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

35 734 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

727 008 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP