PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dużo chmur nad europejskim lotnictwem. Brexit największym problemem

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
14-09-2017 16:36 |  aktualizacja: 14-09-2017 16:46
Dużo chmur nad europejskim lotnictwem. Brexit największym problemem

Niektóre sprawy lotnictwa polskiego niekoniecznie są zbieżne z interesami linii lotniczych największych krajów.

Fot. Przemyslaw Szablowski / Shutterstock.com

W interesie Polski leży aktywne wspieranie unijnej kontynuacji otwartego nieba po breksicie, co niekoniecznie leży w interesie niektórych dużych państw kontynentalnych. Problem breksitu dość nieoczekiwanie urasta bowiem do jednego z najważniejszych dla linii lotniczych i wielu portów.

  • Prognozy rozwoju ruchu lotniczego w Polsce wymuszają budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Lotnictwo w UE stoi przed wyzwaniami, z których część można rozwiązywać na drodze legislacyjnej.
  • Brexit spowoduje wzrost kosztów i zawęzi wolny rynek europejski.
Na znaczeniu nabierają też takie wyzwania, jak zatłoczenie wielu lotnisk i przestrzeni powietrznej, rewolucja cyfrowa, zmiany modelu funkcjonowania linii lotniczych. Wszystkie one dotykają polski rynek i muszą być uwzględniane zarówno w planach budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), portów regionalnych, narodowego przewoźnika LOT, ale także tanich linii lotniczych, dzięki którym tak dynamicznie rozwijają się porty regionalne.

- Naszym specyficznym wyzwaniem jest odpowiednie wykorzystanie potencjału wzrostu gospodarczego i bogacenia się Polaków - powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa, podczas Forum Lotniczego w Warszawie. - Mamy przecież jeden z najniższych w krajach rozwiniętych wskaźnik mobilności, statystyczny Polak leci samolotem zaledwie raz w roku.

Jak dodał, dlatego rząd chce wykorzystać i szansę rozwoju gospodarczego, i ambicje Polaków do realizacji inwestycji CPK.

Nowa oferta - CPK


Uwzględniając prognozy rozwoju ruchu lotniczego w Polsce, problemem jest zapewnienie odpowiedniej przepustowości na wielu lotniskach, szczególnie Chopina w Warszawie. Jest ono zaplanowane do obsługi 22 mln pasażerów, który to pułap może ono osiągnąć w drugiej połowie przyszłej dekady.

Z wypowiedzi ministra wynikało, że rząd przy podejmowaniu decyzji o budowie CPK przede wszystkim motywowany jest rozwiązaniem tego problemu.

Powstanie on od podstaw, co stwarza zarazem szansę optymalnego rozplanowania tej inwestycji. Jako elementu w ogniwie logistycznym, połączonym koleją dużej prędkości (KDP) i pobliskimi autostradami A1 i A2. Nie mającego przy tym wielu ograniczeń środowiskowych, w tym hałasu, co stało się już problemem obecnego centralnego portu - Chopina w Warszawie.

- Ale nawet dobra infrastruktura nie wystarczy, potrzebny jest także silny, narodowy przewoźnik, który wykorzysta nowe szanse - mówił minister Adamczyk. - Mam też nadzieję, że CPK, jako hub, będzie korzystał ze wsparcia portów regionalnych, którego rozwój zazdrości nam wiele krajów, a które muszą zbudować odpowiednią siatkę połączeń.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 942 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP