PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dużo chmur nad europejskim lotnictwem. Brexit największym problemem

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
14-09-2017 16:36 |  aktualizacja: 14-09-2017 16:46

W interesie Polski leży aktywne wspieranie unijnej kontynuacji otwartego nieba po breksicie, co niekoniecznie leży w interesie niektórych dużych państw kontynentalnych. Problem breksitu dość nieoczekiwanie urasta bowiem do jednego z najważniejszych dla linii lotniczych i wielu portów.

Minister dodał, że decyzje w sprawie CKP i KDP zostaną podjęte w 2018 roku.

Uzupełniając wypowiedź Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK dodał, że w istocie życie wyprzedza wieloletnie prognozy wzrostu przewozów pasażerów w Polsce, co przyspiesza proces podjęcia decyzji. Dochodzą do tego ograniczenia środowiskowe, w tym hałasu.

- CPK zaoferuje całkiem nową ofertę, która nie istnieje w regionie Europy Środkowo-Wschodniej - dodał minister Wild. - Aspirujemy też do wypełnienia tej roli.

 Problemy unijne


Tymczasem całe lotnictwo w UE stoi przed koniecznością uporania się z kilkoma sprawami.

To np. usuwanie barier rosnącego zatłoczenia w powietrzu i na ziemi, czy zapewnienie utrzymania wysokich standardów usług, w tym bezpieczeństwa lotów i umiarkowanego wzrostu opłat lotniskowym, z zapewnieniem uczciwej konkurencji.

- Propozycje sposobów ich rozwiązań są właśnie gromadzone, aby w grudniu powstał raport w sprawie pakietu lotniczego, który w styczniu przyjmie postać nowej dyrektywy - mówił Jacek Krawczyk, przewodniczący Grupy Pracodawców w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym (EKES).

Postępują też prace nad nowelizacją rozporządzenia, które przedstawi wytyczne dotyczące tzw. obowiązku świadczenia usług publicznych w lotnictwie (public service obligation), ale także granice nieuczciwej konkurencji.

EKES proponuje, aby UE wprowadziła możliwość stosowania sankcji wobec dotowanych linii lotniczych, a unijny przewoźnik, który poniesieni straty z powodu nieuczciwej konkurencji, uzyskał jej kompensatę.

EKES proponuje też unormowanie problemu strajków, które organizowane w jednym kraju (np. we Francji lub Niemczech), są powodem odwoływania lotów nad ich przestrzenią powietrzną i poważnych zakłóceń w ruchu. Jedną z propozycji jest odpowiednio wczesne zgłaszanie strajków.

 Brexit a lotnictwo


Nieoczekiwanie to Brexit urasta do jednego z największych problemów bieżących europejskiego lotnictwa.

Przede wszystkim nadal nie wiadomo, jaki będzie przyjęty jego scenariusz (miękkiego - twardego rozwodu). Choć brytyjska branża lotnicza opowiada się za miękkim scenariuszem, w tym zachowaniem możliwego status quo w dostępie do rynku pozostałych krajów UE, to nadal rząd steruje w kierunku przyjęcia twardego scenariusza.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 501 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP