PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dużo chmur nad europejskim lotnictwem. Brexit największym problemem

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
14-09-2017 16:36 |  aktualizacja: 14-09-2017 16:46

W interesie Polski leży aktywne wspieranie unijnej kontynuacji otwartego nieba po breksicie, co niekoniecznie leży w interesie niektórych dużych państw kontynentalnych. Problem breksitu dość nieoczekiwanie urasta bowiem do jednego z najważniejszych dla linii lotniczych i wielu portów.

To by oznaczało i ograniczenia w wykonywaniu lotów, i znaczne koszty obsługi pasażerów.

- Najgorsza jest niepewność, dlatego niektóre brytyjskie linie lotnicze, jak EasyJet, załatwiają sobie już dziś certyfikaty unijne i przenoszą siedzibę do Wiednia - mówił Alex Macheras, komentator w Aviaton Analyst.

Zdaniem Julisza Komorka, członka zarządu Ryanair, w interesie Polski jest aktywne wspieranie unijnych rozwiązań dotyczących dokończenia budowy otwartego nieba po breksicie. - Niekoniecznie leży to w interesie niektórych dużych przewoźnik narodowych i portów lotniczych, którzy z powodu ograniczeń po wyjściu Wielkiej Brytanii będą mogli zwiększyć własne udziały w rynku - dodał Komorek.

Także zdaniem Jacka Krawczyka Polska powinna aktywnie dalej wykorzystywać korzyści płynące z członkostwa w UE i unijnej strategii otwartego rynku, bowiem to - podobnie jak środki pomocowe na rozwój lotnisk regionalnych - było dotychczas źródłem dynamicznego rozwoju przewozów pasażerskich w Polsce.

Przypomniał on, że 80 proc. tych przewozów odbywa się w relacji do/z krajów Unii Europejskiej (w tym 26,4 proc. - do Wielkiej Brytanii).

Różne wyzwania


Dla kształtu rynku ważny jest proces konwergencji modeli działalności przewoźników lotniczych.

Rośnie on przede wszystkim dzięki formule działania tanich linii lotniczych, co pozwoliło umasowić korzystanie w przewozów powietrznych. Ale ten model zaczyna być powielany przez wiele tradycyjnych przewoźników.

- U źródeł sukcesu tanich linii leży m.in. to, że korzystają przeważnie z jednego - dwóch typów samolotów, co obniża koszty eksploatacji - mówił Piotr Samson, prezes Urzędu Transportu Lotniczego. - Ale w istocie, formuła tanich linii działa obecnie jako chwyt marketingowy, w celu pozyskiwania nowych pasażerów.

Według niego, niektóre linie lotnicze pozostaną jednak przy modelu Premium, godząc się na obsługę mniej masowych pasażerów, ale wysoko marżowych.

W ocenie Adriana Furgalskiego, wiceprezesa zarządu ZDG TOR, w tym zmieniającym się modelu działalności linii lotniczych oraz możliwym zaostrzeniu się walki konkurencyjnej po breksicie, LOT powinien nadal szukać dla siebie inwestora strategicznego. Samodzielnie nie będzie też w stanie podjąć prób konsolidacji rynku w naszym regionie Europy.

- Dotychczasowe próby prywatyzacji były jednak nadmiernie upolitycznione - dodał Furgalski.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 501 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP