Aż o 167 procent wzrosły w minionym tygodniu stawki frachtu morskiego towarów przewożonych w kontenerach w umowach spotowych na linii porty Dalekiego Wschodu – porty Morza Północnego (wraz z DCT Gdańsk).
Zbliżona była też dynamika wzrostu frachtu na linii Azja – porty Morza Śródziemnego (i Czarnego), bowiem wzrosła o ponad 146 proc. i wyniosła w końcu minionego tygodnia 675 USD/TEU.
Ogólnie Shanghai Containerized Freight Index wzrósł w ciągu tygodnia do 640,64 USD/TEU, tj. o 15 proc., bowiem stawki frachtu zmalały na sześciu – spośród 14 głównych – szlaków. Spadki te były jednak niewielkie i nie przekraczały 40 dolarów.
Brytyjska firma konsultingowa Alphaliner szacuje, że rentowność przewozów na liniach Azja – Europa wyznacza poziom stawek 800 USD/TEU. Tymczasem w umowach spotowych (a nie terminowych) fracht utrzymuje się na zdecydowanie niższym poziomie, już od 24 tygodni.
Według Alphaliner, kilku największych armatorów poinformowało o planowanym wzroście w lipcu frachtu na liniach Azja – Europa, w tym: Cosco (do 1150 USD/TEU), MOL (950 dolarów), Maersk (1150 dolarów) i CMA CGM (1000 dolarów).
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Duży wzrost frachtu morskiego towarów przewożonych w kontenerach