Mieszkańcy Wybrzeża będą mieli dwa lotniska. Warszawa może tylko pozazdrościć im tej rywalizacji - pisze "Puls Biznesu"
List intencyjny w sprawie uruchomienia lotniska cywilnego w Gdyni-Oksywiu podpisano ponad dwa lata temu. Zarządzanie nim powierzono portowi w Gdańsku, który był jednym z udziałowców. Decyzję zaakceptowały resorty transportu i obrony narodowej. Od tego czasu, poza rosnącą nieufnością obu partnerów, niewiele się zmieniło - czytamy w "PB".
- Gdyńskie lotnisko miało być komplementarne do naszego. Chodziło o obsługę np. tylko tanich przewoźników i małych samolotów w ruchu biznesowym. Ostatecznie jednak podjęto decyzję o inwestycjach przygotowujących normalną obsługę dla wszystkich przewoźników, a my po prostu nie jesteśmy zainteresowani budową lotniska tej klasy - mówi Włodzimierz Machczyński, prezes portu w Gdańsku.
Nie bez znaczenia były koszty. Władze gdańskiego portu same pilnie poszukują około 150 mln zł na inwestycje. - Tymczasem w Gdyni same inwestycje związane z obsługą ruchu pasażerskiego oszacowano na 70-80 mln zł. Dodatkowe 30-40 mln zł trzeba przeznaczyć na wyposażenie drogi startowej w system nawigacji - wylicza prezes gdańskiego portu.
Nieco inaczej całą sprawę widzą przedsiębiorczy włodarze Gdyni. Wojciech Szczurek, prezydent miasta, wystąpił do ministerstwa transportu z wnioskiem o zmianę zarządzającego. Miasto powołało własną spółkę i zarząd.
- Bardzo nam zależy na współpracy z gdańskim portem, nie tylko dlatego że jesteśmy jednym z jego udziałowców. Do decyzji o zmianie zarządzającego Oksywiem (są nim gminy Kosakowo i Gdynia) zmusiła nas dwuletnia inercja w działaniu poprzedniego. Nie chcemy czekać, aż będzie za poźno, dlatego postanowiliśmy wziąć sprawy w swoje ręce i przygotować lotnisko na 2012 r. Trzeba myśleć i działać perspektywicznie. A w 2012 r., niezależnie od mistrzostw Europy, wyczerpią się możliwości obsługi gdańskiego portu szacowane na 6 mln pasażerów - podkreśla Wojciech Szczurek.
W przyszłości nie wyklucza wejścia do akcjonariatu, ani gdańskiego portu, ani Portów Lotniczych, z którym cały czas współpracuje.
Władze gdańskiego portu kreślą jednak czarne scenariusze.
- Rywalizacji się nie boimy. Bardziej obawiam się bankructwa gdyńskiej inicjatywy. Przecież samo utrzymanie portu to koszt około 15 -18 mln zł rocznie. Gdyni będzie bardzo trudno efektywnie obsłużyć ruch lotniczy - uprzedza Włodzimierz Machczyński.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Dwa lotniska w Trójmieście