Dwa lotniska w Trójmieście

Dwa lotniska w Trójmieście
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Mieszkańcy Wybrzeża będą mieli dwa lotniska. Warszawa może tylko pozazdrościć im tej rywalizacji - pisze "Puls Biznesu"

Miał być duopol i bratnia pomoc, a szykuje się niezależność i walka o klienta. Po zaręczynach Gdynia postanowiła przeprowadzić lotniczą separację z Gdańskiem - poinformował "Puls Biznesu".

List intencyjny w sprawie uruchomienia lotniska cywilnego w Gdyni-Oksywiu podpisano ponad dwa lata temu. Zarządzanie nim powierzono portowi w Gdańsku, który był jednym z udziałowców. Decyzję zaakceptowały resorty transportu i obrony narodowej. Od tego czasu, poza rosnącą nieufnością obu partnerów, niewiele się zmieniło - czytamy w "PB".

- Gdyńskie lotnisko miało być komplementarne do naszego. Chodziło o obsługę np. tylko tanich przewoźników i małych samolotów w ruchu biznesowym. Ostatecznie jednak podjęto decyzję o inwestycjach przygotowujących normalną obsługę dla wszystkich przewoźników, a my po prostu nie jesteśmy zainteresowani budową lotniska tej klasy - mówi Włodzimierz Machczyński, prezes portu w Gdańsku.

Nie bez znaczenia były koszty. Władze gdańskiego portu same pilnie poszukują około 150 mln zł na inwestycje. - Tymczasem w Gdyni same inwestycje związane z obsługą ruchu pasażerskiego oszacowano na 70-80 mln zł. Dodatkowe 30-40 mln zł trzeba przeznaczyć na wyposażenie drogi startowej w system nawigacji - wylicza prezes gdańskiego portu.

Nieco inaczej całą sprawę widzą przedsiębiorczy włodarze Gdyni. Wojciech Szczurek, prezydent miasta, wystąpił do ministerstwa transportu z wnioskiem o zmianę zarządzającego. Miasto powołało własną spółkę i zarząd.

- Bardzo nam zależy na współpracy z gdańskim portem, nie tylko dlatego że jesteśmy jednym z jego udziałowców. Do decyzji o zmianie zarządzającego Oksywiem (są nim gminy Kosakowo i Gdynia) zmusiła nas dwuletnia inercja w działaniu poprzedniego. Nie chcemy czekać, aż będzie za poźno, dlatego postanowiliśmy wziąć sprawy w swoje ręce i przygotować lotnisko na 2012 r. Trzeba myśleć i działać perspektywicznie. A w 2012 r., niezależnie od mistrzostw Europy, wyczerpią się możliwości obsługi gdańskiego portu szacowane na 6 mln pasażerów - podkreśla Wojciech Szczurek.

W przyszłości nie wyklucza wejścia do akcjonariatu, ani gdańskiego portu, ani Portów Lotniczych, z którym cały czas współpracuje.

Władze gdańskiego portu kreślą jednak czarne scenariusze.

- Rywalizacji się nie boimy. Bardziej obawiam się bankructwa gdyńskiej inicjatywy. Przecież samo utrzymanie portu to koszt około 15 -18 mln zł rocznie. Gdyni będzie bardzo trudno efektywnie obsłużyć ruch lotniczy - uprzedza Włodzimierz Machczyński.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dwa lotniska w Trójmieście

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!