XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Dworce dla samorządów

Dworce dla samorządów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Rząd przyjął ustawę mającą ułatwić inwestycje kolejowe. Resort infrastruktury chce dodatkowo, by w przyszłości samorządy przejęły większość dworców kolejowych w Polsce.

Tak zwana specustawa kolejowa ma za zadanie przyspieszyć budowę i modernizację ważnych linii kolejowych - pisze "Gazeta Wyborcza".

- Ustawa ma usprawnić proces przygotowania inwestycji kolejowych, ma też ułatwić pozyskiwanie gruntów - mówił podczas konferencji Eurotrans minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Znowelizowane prawo nadaje większe kompetencje zarządcy infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe, reguluje także kwestie wywłaszczeń i odszkodowań dla właścicieli nieruchomości będących na trasie planowanych inwestycji. Podobne ułatwienia wcześniej rząd i parlament przyjął w przypadku inwestycji drogowych. - Mam nadzieję, że i tym razem prace w parlamencie będą przebiegać ponad podziałami - mówi Grabarczyk.

Minister już snuje kolejne plany. Resort infrastruktury opracował projekt ustawy, który ma ułatwić przekazywanie dworców kolejowych gminom. - Dworce to pięta achillesowa polskich kolei. Chcemy, by znalazły lepszych gospodarzy - mówi Grabarczyk. Minister zapowiedział, że jest zwolennikiem przekazania samorządom wszystkich dworców kolejowych, choć w przypadku niektórych, np. Dworca Centralnego w Warszawie, może być to trudne m.in. ze względu na cenę. Podkreśla, że trwają rozmowy na temat tego, skąd wziąć pieniądze na odkupienie dworców od PKP. - Niekoniecznie musiałyby za to płacić samorządy, będziemy o tym rozmawiać z ministrem finansów - podkreśla Grabarczyk.

Przekazywanie dworców samorządom jest zgodne z obecną polityką PKP. W ostatnich latach właściciela zmieniło około 350 dworców - część mniejszych trafiła do samorządów, a te nieużywane w ręce prywatnych inwestorów. - Ale ustawa jest potrzebna, by ułatwić finansowanie tego procesu. Samorządów obecnie często nie stać na przejmowanie dużych obiektów - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Eksperci związani z koleją widzą tutaj sporo przeszkód. Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury, zwraca uwagę, że PKP ma około 5,7 mld zł długów. Pieniądze na ich spłatę czerpie m.in. z dzierżawienia nieruchomości. - Nie można więc oddać dworców bez rozwiązania problemów zadłużenia - mówi Michał Wrzosek.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dworce dla samorządów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!