XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Dworzec kolejowy w Gliwicach otwarty po modernizacji

Dworzec kolejowy w Gliwicach otwarty po modernizacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dworzec kolejowy w Gliwicach otworzył oficjalnie w środę, po prawie dwuletniej modernizacji, zarządca dworcowej infrastruktury, spółka PKP SA. Pochodzący z lat 20. ub. wieku obiekt – po odnowieniu i budowie hali nad peronami – stał się jednym z dworców kategorii premium.

Do obiektów kategorii premium PKP SA zalicza ważne węzły komunikacyjne, obsługujące ruch krajowy i międzynarodowy.

Jak zaznaczył podczas środowej uroczystości odpowiedzialny za inwestycje członek zarządu PKP SA Marek Michalski, spółka stara się dążyć, aby podróżni chcieli korzystać z jej dworców. Mówiąc o gliwickim obiekcie po przebudowie podkreślił, że stał się on dostępny dla wszystkich pasażerów - także tych z ograniczonymi możliwościami poruszania się, z dużymi bagażami, dla rodzin z dziećmi czy osób starszych.

"Widzimy nasze dworce w szerszym wymiarze. Chcemy, aby każdy pasażer dobrze się na nich czuł od momentu wejścia do zakończenia podróży - jestem przekonany, że to droga, aby pasażerowie w większym stopniu korzystali z polskich kolei. (…) Chcemy też, aby były to obiekty spełniające funkcję miastotwórczą" - akcentował przedstawiciel zarządu PKP SA.

Dziękując władzom Gliwic za dotychczasową współpracę Michalski wskazał, że intencją PKP SA było m.in. otwarcie dworca dla podróżnych z różnych kierunków - od strony sieci kolejowej, od strony miasta, ale też pod kątem przygotowywanej przez samorząd budowy centrum przesiadkowego w najbliższym sąsiedztwie.

Prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz ocenił, że mieszkańcy Gliwic i okolic czekali na otwarcie zmodernizowanego dworca "z utęsknieniem, bardzo długo" i że są "bardzo szczęśliwi, że taka jakościowa zmiana nastąpiła". "Ten dworzec jeszcze stosunkowo niedawno był taką antywizytówką miasta. W tej chwili jest prawdziwą wizytówką, z której możemy być dumni" - uznał.

Wskazując na miastotwórczy wymiar dworca Frankiewicz zaznaczył, że wkrótce obiekt stanie się częścią większej całości - planowanego w otoczeniu dużego węzła przesiadkowego, nazywanego przez samorząd "Bramą Metropolii Silesia". Rozpoczęcie prac budowlanych - przewidywanych do współfinansowania środkami unijnymi - zakładane jest na 2018 r.

Na razie podróżni mogą korzystać z dworca kolejowego po gruntownym remoncie i nadaniu całemu kompleksowi nowoczesnej oprawy. Było to jedno z największych ostatnich przedsięwzięć kolejowych w regionie. Prowadziły je spółki PKP SA, do której należy gmach dworca, oraz PKP PLK - właściciel infrastruktury torów i peronów.

Z zewnątrz odnowiono i podświetlono elewację budynku wraz z detalami architektonicznymi. Wewnątrz renowacji poddano mozaikę w holu głównym i drewniane sufity. Dwa dworcowe hole - główny i mniejszy, tzw. autobusowy - połączono korytarzem. Pojawiły się nowe wyświetlacze, wymieniono system informacji głosowej, zniesiono bariery architektoniczne. Zastosowano rozwiązania dla osób niedosłyszących i słabowidzących.

Pod kątem użyteczności dla wszystkich podróżnych zamontowano ruchome schody oraz windy, obniżono część okienek kasowych i przystosowano toalety. Gruntownie przebudowano perony - wykonano nową nawierzchnię, tunele i zupełnie nową konstrukcję zadaszenia nad peronami. W obrębie stacji wymieniono tory, pod którymi zamontowano maty wibroizolacyjne.

W środę PKP SA zapewniły, że ze względu na zabytkowy charakter budynku, wszystkie prace modernizacyjne realizowano pod okiem konserwatora zabytków. Współpraca z konserwatorem objęła m.in. ustalanie koloru elewacji, stropów dworca oraz prace związane z renowacją zabytkowej mozaiki w holu.

Umowę z wykonawcą przebudowy dworca inwestor podpisał z końcem grudnia 2014 r., prace ruszyły na początku ub. roku. Pierwotnie zakładano ich zakończenie przed końcem 2015 r. (w tym czasie zakończono część przedsięwzięcia ujętą w unijnym projekcie). Wydłużenie terminów to następstwo m.in. potrzeby wykonania nieprzewidzianych dodatkowych prac.

Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. W ostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 - bez infrastruktury torów i peronów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł. Ostatecznie przebudowa miała znacznie szerszy zakres.

Kompleks dworca przebudowywało konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones SA. PKP SA podały w środę, że koszt całej inwestycji wyniósł ostatecznie ok. 156 mln zł (przy współfinansowaniu środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko).

W środowym komunikacie PKP SA związanym z otwarciem gliwickiego kompleksu dworcowego spółka zapewniła, że w obecnej perspektywie będzie dążyła, aby liczba inwestycji realizowanych kompleksowo, czyli obejmujących zarówno budynek dworca, jak i przyległą infrastrukturę, była znacznie większa niż w poprzednich latach.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dworzec kolejowy w Gliwicach otwarty po modernizacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!