XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Dywersja na torach

Dywersja na torach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na Euro 2012 pociągi do Gdańska mają jeździć 200 km/h. Oprócz odcinka Iława - Malbork. PKP PLK mówią o dywersji.

Do 2012 r. linia kolejowa z Warszawy do Gdyni ma zostać gruntownie wyremontowana i pociągi po tej trasie będą mogły jeździć z prędkością 200 km/h. Przy takiej szybkości podróż ze stolicy do Gdańska zajmie 2,5 godziny. Optymistyczne założenia mogą jednak wziąć w łeb. Hamulec zaciągnęły firmy, które odpadły z przetargu na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej dla tego odcinka traktu z Iławy do Malborka - czytamy w "Pulsie Biznesu".

Zgłosiło się do niego dziewięciu oferentów, dwóch odpadło z przyczyn formalnych (braki w dokumentach), kolejnych czterech wykluczono ze względu na niewłaściwe uprawnienia budowlane dla personelu. Kontrakt o wartości ponad 17 mln eur wygrało najtańsze brytyjskie konsorcjum z Halcrow Ltd na czele. Konkurencja poskarżyła się do Urzędu Zamówień Publicznych, zarzucając PKP PLK, że źle przygotowały przetarg - napisał "PB".

Według "Pulsu Biznesu" poszło o uprawnienia budowlane. Przegrani uznali, że ze specyfikacji przetargowej trudno było wnioskować, o jakie uprawnienia chodzi.

- To jest zwykła obstrukcja. Dlaczego jedne firmy na podstawie tej samej specyfikacji nie miały problemów z doborem personelu z odpowiednimi uprawnieniami, a inne miały - denerwuje się Paweł Zawadzki z PKP Polskich Linii Kolejowych, przewodniczący komisji przetargowej.

Dwie niemieckie firmy, wykluczone także z powodu złych uprawnień, nie wniosły protestu. - Nasza oferta rzeczywiście nie była najtańsza. Ale podważenie uprawnień, które firma posiada od dziesięcioleci, to precedens, który mógłby zostać wykorzystany przy innych przetargach. Dlatego złożyliśmy odwołanie - wyjaśnia Andrzej Dzięgielewski, prezes Kolprojektu.

Z uprawnieniami w ogóle jest niezłe zamieszanie - napisał "PB". PKP PLK, chcąc się upewnić, że miały rację, wykluczając czterech oferentów z przetargu, zwróciły się do wszystkich okręgowych izb inżynierów budownictwa (jedyne instytucje posiadające kompetencje do wydawania uprawnień budowlanych) o opinię w tej sprawie. Dostały odpowiedź, że o interpretację mogą występować tylko członkowie izb. PLK nim nie są. Niemniej śląska oraz kujawsko-pomorska izba inżynierów budownictwa w swoich opiniach potwierdziły rację PLK.

To nie wystarczyło. Zespół arbitrów przy UZP unieważnił przetarg.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dywersja na torach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!