PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dzięki DTŚ przejazd przez Gliwice krótszy o 65 proc.

Autor: PAP
16-03-2016 17:45
Dzięki DTŚ przejazd przez Gliwice krótszy o 65 proc.
Fot. DTŚ/Krzysztof Krzemiński

Śródmiejski odcinek Drogowej Trasy Średnicowej w Gliwicach, który zostanie otwarty dla kierowców w niedzielę wieczorem, skróci czas przejazdu przez miasto na osi wschód zachód o ok. 65 proc. - wynika z danych spółki DTŚ SA zarządzającej tym projektem.

Chodzi o budowany od wiosny 2013 r. ostatni już fragment trasy łączącej Katowice z Gliwicami wiodący przez centrum tego ostatniego miasta. Nosi on oznaczenie G2, ma 5,6 km długości i w większości charakter bezkolizyjnej ulicy miejskiej. Węższy niż pozostała część DTŚ (przeważnie po dwa pasy w każdą stronę na jednej wspólnej jezdni) prowadzi od obecnego końca trasy przy ul. Kujawskiej, przez centrum miasta, gdzie powstał 500-metrowy tunel, do węzła drogi krajowej nr 88 z ul. Portową.

Na całej długości odcinek G2 przebiega bezkolizyjnie i według danych spółki DTŚ SA skraca czas przejazdu o około 65 proc. Wartość kontraktowa robót na odcinku G2 wyniosła według umowy podstawowej 747,1 mln zł brutto. Całkowita wartość tego kontraktu sięgnęła 761 mln zł brutto.

Podczas środowej konferencji spółki DTŚ SA w Katowicach inżynier kontraktu G2 w Gliwicach Maciej Tomczak akcentował m.in., że trasa ta jest dobrze skomunikowana z układem drogowym Gliwic. Powstało na niej siedem węzłów (z DK88, Śliwki, Sienkiewicza, Dworcową, Częstochowską, Konarskiego i Królewskiej Tamy) oraz skrzyżowania z prawoskrętami (z Hutniczą, Robotniczą, Franciszkańską i Baildona).

Na całym odcinku wykonano czternaście obiektów inżynierskich - jedną kładkę technologiczną, trzy kładki dla pieszych, osiem wiaduktów i mostów oraz dwa największe obiekty tunel o długości 493 m pod ul. Zwycięstwa i Dworcową oraz most o długości 552 m nad rzeką Kłodnicą i terenami zalewowymi.

Według prezesa DTŚ SA w latach 1993-2012 Ireneusza Maszczyka, który pracował przy przygotowaniach i koordynacji poszczególnych budowach trasy Katowice-Gliwice od 1982 r. przebieg trasy w centrum Gliwic jest najszczęśliwszy z możliwych - wykorzystano bowiem istniejący w tym miejscu od początku XIX w. do 1936 r. szlak komunikacyjny - Kanał Kłodnicki.

Jak zaznaczył Maszczyk, przejście trasy przez centrum Gliwic trzeba było - podobnie jak wcześniej w centrum Katowic - "potraktować specjalnie". "Samo przejście przez centrum Gliwic było absolutnie nadzwyczajnym wyzwaniem, głównie dlatego, że w poprzek starego Kanału Kłodnickiego przebiega całe odwodnienie do rzeki Kłodnicy z północnych rejonów miasta" - wyjaśnił prezes.

"Przechodząc w poprzek musieliśmy zbudować cały system odwodnienia. Wyzwaniem również była przebudowa całego systemu uciepłownienia miasta, bo w śladzie starego Kanału Kłodnickiego szły dwa główne kolektory zasilające miasto w ciepło z gliwickiej ciepłowni" - przypomniał.

Wyzwaniem według Maszczyka była też budowa tunelu w samym centrum - przy bliskiej zabudowie. Spółka miała już jednak doświadczenia sprzed lat z Katowic i sprawdzoną już tam technologię budowy tzw. ścian szczelinowych.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


52 409 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 288 363 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

2 736 417 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP