XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 21 godz
  • 12 min
  • 31 sek

Lotnisko w Pyrzowicach: rozbudowa i rekord pasażerów

W Katowice Airport rozpoczął się drugi etap największego w historii portu budowlanego programu inwestycyjnego, który potrwa do 2025 r. W toku jest rozbudowa płyty postojowej dla samolotów towarowych. W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B. Właśnie mijają trzy lata od oddania największej inwestycji w historii pyrzowickiego lotniska: nowej drogi startowej.
  • W najbliższym czasie Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL), zarządzające pyrzowickim lotniskiem, rozpocznie prace koncepcyjne, które pozwolą określić ostateczną skalę inwestycji związanych z rozwojem infrastruktury terminalowej. Chodzi o budowę nowego, niezależnego terminalu pasażerskiego wyposażonego w rękawy.
  • Ponadto GTL chce w najbliższych latach zrealizować takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowa bazy do obsługi technicznej samolotów, centralna wartownia, baza paliwowa, rozbudowa terminalu cargo.
  • Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów.

Na terenie portu inwestują też partnerzy GTL. Trwa budowa Hotelu Moxy (marka sieci Marriott). Inwestorem jest Chopin Airport Development. Obiekt ma zostać oddany do użytku na początku drugiej połowy 2018 r.

Ponadto dwa projekty w Pyrzowicach prowadzi Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Trwa wyposażanie w niezbędne urządzanie nowej wieży kontroli lotniska. PAŻP planuje oddać ją do użytku operacyjnego na przełomie 2018 i 2019 roku.

Razem z GTL Agencja realizuje też przedsięwzięcie „uzbrojenia” podejścia do pasa 09 drogi startowej Katowice Airport w system ILS CAT I. Realizacja tego zadania sprawi, że pyrzowickie lotnisko będzie pierwszym portem w kraju z systemem ILS na obydwu kierunkach drogi startowej.

Trzy lata rekordów

Pyrzowicki port właśnie świętuje rocznicę jednej z najważniejszych inwestycji w swojej historii. Trzy lata temu, w czwartek 28 maja 2015 r., do użytku operacyjnego została oddana nowa droga startowa Katowice Airport. Pierwszym samolotem, który z niej wystartował był Airbus A320 Wizz Air do Londynu-Luton, nastąpiło to o godzinie 6:11.

Budowa nowej drogi startowej Katowice Airport była - jak do tej pory - największą inwestycją w historii portu.

Decyzja o realizacji tego projektu zapadła w 2008 roku. W ciągu zaledwie siedmiu lat, zarządzające pyrzowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, przygotowało przedsięwzięcie pod kątem formalnym, montażu finansowego i fizycznie je zrealizowało.

Prace na budowie nowej drogi startowej rozpoczęły się w lutym 2013 roku i trwały 710 dni. Do realizacji zadania wykorzystano m.in. 120 tys. m³ betonu drogowego i konstrukcyjnego, 56 tys. ton mieszanki mineralno – bitumicznej, 421 tys. ton kruszywa różnego pochodzenia i frakcji.

Do wykonania oznakowania poziomowego potrzebnych było 9000 kg farby. Zasilenie 1097 świateł nawigacyjnych, w które wyposażono nową infrastrukturę, zostało zapewnione dzięki obejmującej 235 km sieci kabli elektrycznych.

Łącznie, na budowę nowej drogi startowej, zostało przywiezionych ponad 1 mln ton materiałów budowlanych.

W budowę nowej drogi zaangażowanych było bezpośrednio ponad 1 500 osób i ponad 220 jednostek sprzętu. Koszt inwestycji wyniósł 157 mln zł netto z czego 73 mln zł GTL pozyskało z Funduszu Spójności Unii Europejskiej (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).

W efekcie powstała droga startowa o długości 3 200 m i szerokości 45 m. Dzięki niej, możliwe stało się wprowadzenie II kategorii operacji lotniczych, co oznacza, że lądowania mogą odbywać się przy widzialności wzdłuż drogi startowej nie mniejszej niż 300 metrów i przy pułapie chmur nie niższym niż 30 metrów.

Dla porównania, na wcześniej używanej drodze startowej o długości 2 800 metrów, minima dla lądowania wynosiły odpowiednio 550 metrów i 60 metrów. W dniu oddania do użytku nowej drogi startowej został podniesiony kod referencyjny pyrzowickiego lotniska z 4D do 4E.

Oznacza to, że infrastruktura portu  w całości przystosowana jest do przyjęcia dalekodystansowych, szerokokadłubowych samolotów o rozpiętości skrzydeł dochodzącej do 65 m. Aktualnie w Polsce tak wysoki kod referencyjny mają tylko dwa lotniska - Katowice Airport oraz Lotnisko Chopina w Warszawie.

Lepiej niż Europa

- Oddanie do użytku nowej drogi startowej było bardzo ważnym impulsem dla rozwoju pyrzowickiego lotniska. Znakomicie pokazuję to dane statystyczne. W 2015 roku, gdy ją uruchamialiśmy,
w Pyrzowicach obsłużono 3 miliony pasażerów. W tym roku planujemy, że będzie ich ponad 4,5 miliona - mówi Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.

W pierwszym kwartale bieżącego roku, w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, liczba obsłużonych w Pyrzowicach podróżnych wzrosła o 25 proc., przy średnim 8 proc. wzroście odnotowanym w Europie przez ACI Europe.

W ciągu trzech lat funkcjonowania nowej drogi startowej, korzystające z niej linie lotnicze przewiozły z i do Pyrzowic około 10,5 mln pasażerów i ponad 50 tys. ton cargo. Na nowej infrastrukturze wykonano prawie 100 tys. startów i lądowań. Bez wątpienie dzięki nowej drodze podnieśliśmy poziom bezpieczeństwa, ponieważ umożliwia wykonywanie startów i lądowań przy o wiele gorszych warunkach atmosferycznych niż na wcześniej używanym pasie.

- Oddanie do użytku nowej drogi wraz pozostałymi zrealizowanymi w minionej dekadzie inwestycjami sprawiło, że Pyrzowice są portem bez ograniczeń. Jest to możliwe dzięki temu, że fizyczny stan naszej infrastruktury jest zgodny z założeniami projektowymi, co potwierdzają audyty Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Do 2025 roku chcemy zrealizować drugi etap naszego programu inwestycyjnego. Wierzę, że dzięki doświadczonemu w skutecznej realizacji inwestycji lotniskowych zespołowi, wszystkie zaplanowane projekty budowlane zrealizujemy zgodnie z założeniami - dodaje Artur Tomasik. 

Katowice Airport należy do grona największych polskich lotnisk użytku publicznego. Pyrzowice są liderem wśród lotnisk regionalnych w segmencie przewozów czarterowych oraz cargo.

W obowiązującym od końca marca rozkładzie lato 2018 z Katowice Airport dostępnych jest ponad 120 kierunków regularnych i czarterowych do 31 państwa na 4 kontynentach.

W roku 2018 w po raz pierwszy w historii zostanie obsłużonych ponad 4 mln pasażerów w ciągu roku. GTL SA prognozuje, że w porównaniu z 2017 rokiem, w którym to obsłużono rekordowe 3,9 mln podróżnych, w tym będzie ich o kilkaset tysięcy więcej.

W marcu połączenie z Pyrzowic do Monachium uruchomiła Lufthansa. Czytaj więcej: Lufthansa połączyła Katowice z Monachium

Nie przegap najważniejszych wiadomościObserwuj nas w Google NewsObserwuj nas w Google News

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!