PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Dziewięć miliardów złotych na rozwój kolei w Wielkopolsce

Autor: PAP
26-10-2016 21:20
Dziewięć miliardów złotych na rozwój kolei w Wielkopolsce
Fot. Shutterstock.com

Skrócenie czasu i poprawa komfortu podróży, wygodniejsze połączenia regionalne, nowoczesne stacje i perony to najważniejsze korzyści wynikające z Krajowego Programu Kolejowego. W województwie wielkopolskim na projekty przeznaczono dziewięć mld złotych.

O nowych i będących na finiszu inwestycjach kolejowych w Wielkopolsce mówił w Poznaniu prezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA Ireneusz Merchel.

"Główne założenia projektu to poprawa dostępu do kolei w rejonie aglomeracji miejskich, połączeń międzyregionalnych oraz dostępu do korytarzy towarowych w ruchu towarowym. Poznań ze swoim położeniem wpisuje się praktycznie w te wszystkie założenia" - powiedział Merchel na konferencji prasowej.

Krajowy Program Kolejowy składa się z projektów listy podstawowej i listy rezerwowej. W województwie wielkopolskim na 13 inwestycji z głównej listy zostało przeznaczonych ponad pięć mld złotych. Z kolei dziewięć projektów na łączną wartość ponad 3,5 mld złotych oczekuje na ewentualną możliwość realizacji.

"Na te projekty przygotowujemy studia wykonalności oraz dokumentację. W momencie pozyskania dodatkowych środków finansowych, będą one mogły być realizowane. W ostatnich dwóch tygodniach otworzyliśmy sześć dużych postępowań przetargowych. I średnia cena jest na poziomie 60-80 procent założonego kosztorysu. To znaczy, że jest ta iskierka nadziei, że te pieniądze znajdą się również na projekty z listy rezerwowych" - zaznaczył prezes PKP PLK.

Najbardziej zaawansowane prace trwają na linii kolejowej E 59 Wrocław - Poznań, na odcinku od Czempinia do Poznania. Przebudowa ma zakończyć się do końca roku. Podróż między stolicami województw zajmie półtorej godziny, a nie jak dotychczas - ponad dwie i pół godziny.

Do 2020 roku o 35 minut skróci się też podróż z Poznania do Szczecina. Natomiast pociągi trasę Poznań - Piła mają pokonywać w jedną godzinę, czyli o 40 minut szybciej niż obecnie.

Kontrowersje budzi sposób przebudowy linii z Poznania do Warszawy, na odcinku Sochaczew - Swarzędz, który zakłada, że pociągi będą musiały kursować objazdem przez Inowrocław. Wiele osób mieszkających w miejscowościach położonych przy trasie kolejowej będzie pozbawionych dostępu do pociągu nawet przez dwa lata.

"Na odcinku Podstolice - Konin linia ta będzie modernizowana od drugiej połowy przyszłego roku przy zamkniętym ruchu całodobowym. W ostatnim czasie były analizowane możliwości prowadzenia ruchu. Na tym odcinku znajduje się jednak bardzo dużo obiektów inżynieryjnych i ze względu na ich położenie terenowe, nie jest możliwe wykonywanie przebudowy. Jesteśmy na etapie procedur przetargowych, a jednym z kryteriów jest maksymalne skrócenie czasu realizacji" - tłumaczył Merchel.

Na głównej liście znalazły się także m.in. przebudowa linii kolejowych: Poznań - Kluczbork, Oleśnica/Łukanów - Krotoszyn - Jarocin - Września - Krotoszyn oraz przywrócenie do eksploatacji linii kolejowej na odcinku Kępno - Oleśnica. Zmodernizowana zostanie także infrastruktura zachodniej części poznańskiego dworca Poznań Główny.

Krajowy Program Kolejowy finansowany jest zarówno przy wsparciu środków unijnych jak i środków krajowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 863 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP