XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

EEC 2016: pierwszy krok w celu odbudowy dróg śródlądowych

EEC 2016: pierwszy krok w celu odbudowy dróg śródlądowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jutro podpiszę projekt dokumentu o ratyfikacji konwencji AGN i skierujemy go do ratyfikacji przez parlament - powiedział wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Krzysztof Kozłowski podczas sesji "Porty morskie" w ramach VIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

Jego zdaniem, jest to swoista konstytucja dla głównych polskich rzek, stwarzająca też przesłanki m.in. do ubiegania się o dofinansowanie projektów infrastrukturalnych dotyczących wybranych rzek ze środków UE.

Międzynarodowa konwencja AGN to dokument, w którym wyodrębniono sieć żeglownych kanałów łączących Europę, wraz z portami śródlądowymi, które mają znaczenie transportowe. W dokumencie zawarto także klauzulę o rozwoju śródlądowych arterii jako najbardziej ekologicznego i taniego sposobu transportowania towarów w Europie.

Według zapisów konwencji, w Polsce znaczenie dla międzynarodowego transportu mają m.in. droga wodna E 40 (Gdańsk - Wisła - Bug - Dniepr - Morze Czarne) oraz E 70 (Odra - Wisła - Nogat - Zalew Wiślany).

Wiceminister przypomniał zarazem, że Rada Ministrów przyjęła niedawno dokument strategiczny, określający zasady odbudowy szlaków śródlądowych do 2020 r. (z opcją do 2030 r.). Są w nim określone plany modernizacji odrzańskiej drogi wodnej i wiślanej, a także polskie odcinki E40 i E70.

- W ciągu trzech miesięcy skierujemy projekt dokumentu do dyskusji publicznej - powiedział wiceminister.

Punktem wyjścia powstającej strategii rewitalizacji kluczowych odcinków rzek były zarówno bardzo niskie wskaźniki udziału transportu rzecznego w łącznym transporcie w Polsce (ok. 0,4 proc., w porównaniu np. z 42 proc. w Holandii, 15 proc. w Belgii,  12 proc. w Niemczech), unijne wymogi przenoszenia towarów z dróg na kolej i drogi wodne (w celu obniżenia emisji spalin przez transport), potrzeby ochrony przed skutkami powodzi, jak również osiągnięcie przez Polskę do 2030 r. 30 proc. udziału energii elektrycznej z OZE w miksie energetycznym.

Te przesłanki stały się podstawą do poszukiwania źródeł finansowania programu, który - według wstępnych szacunków - będzie wymagał od 60 do 80 mld zł.

Środki będą pochodziły m.in. z budżetu państwa, samorządów wojewódzkich, funduszu CEF, innych środków pomocowych UE, ale także z sektora prywatnego. W szczególności, chodzi o włączenie się energetyki w program budowy zapór retencyjnych, z myślą o produkcji energii elektrycznej z turbin na nich instalowanych.

Wiceminister Kozłowski powiedział, ze odbyły się już dwa spotkania ze środowiskiem energetyków. Planowane jest utworzenie konsorcjum publiczno-prywatnego do realizacji takich inwestycji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: EEC 2016: pierwszy krok w celu odbudowy dróg śródlądowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!