Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

EEC 2017: polskie porty morskie nadal na fali wznoszącej

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
18-05-2017 18:18

Cztery głównie polskie porty morskie od kilku lat co roku notują duży wzrost przeładunków, jakby wbrew światowemu spowolnieniu wzrostu gospodarczego. Także ten rok zapowiada się korzystnie dla nich. Co równie istotne – zarządy portów wskazują na istniejące rezerwy w pozyskania większych wolumenów ładunków, w tym w tranzycie i na warunki do osiągnięcia tych planów.

- Dlatego możemy mówić, że nie dotyka nas okresowy kryzys lub stagnacja w handlu światowym - podkreślił prezes Greinke.

Podkreślił on szczególną rolę, jaką odgrywa w porcie głębokowodny, jedyny na Bałtyku, terminal DCT, który już stał się hubem w tym rejonie i rośnie jego rola jako zaplecza także dla Słowacji i Czech.

Ale port Gdańsk to żywy organizm, w którym nadal następuje rozszerzenie palety przeładunków i nowych specjalizacji. W ub.roku w tym porcie odprawiono 14 tys. nowych samochodów, a w tym roku zarząd zakłada odprawić 80 tys. sztuk.

- Nie boimy się realizacji nowych zadań, na które mamy wpływ, także we współpracy z PKP PLK - podkreślił Łukasz Greinke. - Ale wskazujemy, że problemem na portu są wąskie gardła, w postaci przejść granicznych.

Z portu mogą wyjeżdżać pociągi kontenerowe o długości do 750 metrów (dopuszczalna długość w UE).

- Co z tego, skoro na przejściach granicznych trzeba go dzielić, co znacznie opóźnia transit time i podraża koszty transportu - powiedział Greinke.

Jak podkreślił, szczególnym przykładem jest przejście graniczne Skalite-Zwardoń, kluczowe dla transportu na południe.

Istotne są także wąskie gardła transportu kolejowe, na styku port-ląd. Co prawda PKP PLK zaplanowała ich usunięcie, podobnie jak np. modernizację stacji rozrządowych wewnątrz portów, ale nastąpi to dopiero pod koniec dekady.

Na podobne sukcesy, uwarunkowania i problemy wskazał Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Ten zespół portów obsłużył w ub. roku ponad 24 mln ton towarów, o 4,1 proc. więcej w porównaniu do 2015 r. Wśród przeładunków prym wiodły: paliwa, zboża oraz drobnica. Rośnie znaczenie działalności w Świnoujściu m.in. terminala promowego oraz terminala LNG.

Także ten rok zapowiada się rekordowy, bowiem po pierwszym kwartale zespół portów odnotował wzrost przeładunków o 12,5 proc. w porównaniach rdr.

- Nie boimy się słabej koniunktury w światowym handlu - mówił prezes Słaboszewski. - Co więcej, właśnie teraz chcemy przygotować się lepiej do ożywienia globalnego wzrostu gospodarczego.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 543 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP