PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

EEC 2017: polskie porty morskie nadal na fali wznoszącej

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
18-05-2017 18:18

Cztery głównie polskie porty morskie od kilku lat co roku notują duży wzrost przeładunków, jakby wbrew światowemu spowolnieniu wzrostu gospodarczego. Także ten rok zapowiada się korzystnie dla nich. Co równie istotne – zarządy portów wskazują na istniejące rezerwy w pozyskania większych wolumenów ładunków, w tym w tranzycie i na warunki do osiągnięcia tych planów.

Sukcesy innego operatora

Przykładem innego prywatnego operatora, działającego w portach Szczecin, Gdynia, a wkrótce także w Gdańsku, jest OT Logistics. Ta grupa logistyczna świadczy ponadto komplementarne usługi spedycji, transportu śródlądowego i kolejowego.

- Z naszych analiz wynika, że wielce obiecujący jest rozwój obsługi transportu morskiego towarów rolnych, dlatego już zbudowaliśmy terminale agro i planujemy budowę w ciągu dwu lat największego takiego terminalu nad Bałtykiem w Porcie Północnym - mówił Karol Bowżyk, dyrektor Dywizji Portowej OT Logistics.

Obecnie wolumen obrotów pasz i zbóż w handlu zagranicznym szacuje się na 10 mln ton rocznie, z czego 7,5 mln ton odprawianych jest polskich portach (w terminalach OTL – 2 mln ton). Ten pozostały wolumen przepływa przez porty Zachodniej Europy oraz krajów nadbałtyckich.

OT Logistics ma możliwość obsługi zbóż i pasz w portach w Świnoujściu i w Gdyni (w kwietniu uruchomił tam nowy magazyn), gdzie przeładował łącznie 3,3 mln ton pasz i zbóż.        

- Naszą perłą w koronie będzie nowy terminal głębokowodny w Porcie Północnym w Gdańsku - przypomniał Bowżyk. - Czekamy na decyzje środowiskowe, ale wkrótce będziemy mogli przejść do etapu przygotowania do budowy i zakładamy, że uruchomimy go w ciągu dwu lat.

Będzie on miał w pierwszym etapie zdolność przeładunków po 30 tys. ton towarów agro na dobę, a 4 mln ton rocznie, stając się największym na Bałtyku takim terminalem. Jego zaletą będzie możliwość przyjmowania największych masowców o pojemności do 130 tys. dwt, co zwiększy konkurencyjność usługi.

W przyszłości OT Port Gdynia będzie wspierał gdański hub przeładunków rolnych.

Planowane inwestycje publiczne


Najważniejszą dla portu Szczecin inwestycją jest pogłębienie i przebudowa toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra (obecnie 9,15 metra). Projekt ten - który realizuje Urząd Morski w Szczecinie - zatwierdziła już Rada Ministrów.

- To bardzo ważna inwestycja, ponieważ armatorzy wprowadzają do eksploatacji coraz większe statki, bo to wiąże się z ekonomiką skali - mówił prezes Słaboszewski.

Do Szczecina zawijają więc albo mniejsze jednostki, albo większe, ale nie w pełni załadowane, co oznacza utratę potencjalnych korzyści i grozi stagnacją lub spadkiem przeładunków. Po pogłębieniu toru wodnego, zespół portowy Szczecin-Świnoujście będzie obsługiwał niemal w pełni załadowane statki o pojemności 40 tys. dwt. 

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 525 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

520 576 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP