PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

EEC 2017: polskie porty morskie nadal na fali wznoszącej

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
18-05-2017 18:18

Cztery głównie polskie porty morskie od kilku lat co roku notują duży wzrost przeładunków, jakby wbrew światowemu spowolnieniu wzrostu gospodarczego. Także ten rok zapowiada się korzystnie dla nich. Co równie istotne – zarządy portów wskazują na istniejące rezerwy w pozyskania większych wolumenów ładunków, w tym w tranzycie i na warunki do osiągnięcia tych planów.

Zarząd tych portów zakłada również, że inwestycja ta zostanie zakończona do 2022 r.

Port Szczecin ma zarazem dwa ważne atuty. Leży prawie 70 km w głębi lądu, co ułatwia proces przeładunku towarów oraz nad Odrą. Po planowanym udrożnieniu tej rzeki i pogłębieniu na newralgicznych odcinkach do IV klasy żeglowności (mogą pływać barki o zanurzeniu do 2,5 metra i ładowności do 1500 ton), stanie się szlakiem transportującym towary składowane w portach Szczecina i Świnoujścia bezpośrednio na południe i zachód.

Port Gdańsk planuje wielkiej skali inwestycje modernizujące tor wodny w porcie wewnętrznym (w tym pogłębienie go do 12 metrów) i znajdujące się tam nabrzeża, o łącznej długości blisko 5 kilometrów.

Zmieniony ma być też układ drogowy i kolejowy w porcie zewnętrznym. W efekcie wyprowadzone zostaną nowe linie kolejowe ze stacji Port Północny do bram poszczególnych terminali morskich, terminal DCT uzyska drugi tor kolejowy oraz w pełni bezkolizyjny układ drogowy.

- To olbrzymiej skali inwestycje, liczone łącznie z nakładami PKP PLK wartości blisko 3 mld zł – podkreślił prezes Greinke. – Ale są bardzo istotne, bowiem tak naprawdę nie wiemy, ilu klientów rezygnuje z powodu tych ograniczeń, a ilu z powodu ograniczeń na granicy państwowej.

Współpraca regionalna


W dyskusji kontrowersyjnie oceniano inicjatywę udrożnienia kolejowego korytarza transportowego Bałtyk - Adriatyk, jako elementu korytarza transportowego północ-południe.

Z jednej strony wskazywano na nowe szanse dla różnych ogniw polskiego łańcucha logistycznego, ale z drugiej – mówiono także o zagrożeniach.

Zalety udrożnienia tej trasy przedstawił Ryszard Świlski, prezes zarządu Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk, członek zarządu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Przypomniał on, że już w 2009 r. 14 regionów z Polski, Czech, Słowacji i Austrii podpisało porozumienie zakładające udrożnienie korytarza kolejowego północ-południe, począwszy od Gdyni/Gdańska, w tym zlikwidowanie na nim wąskich gardeł. Rok później porozumiano się w sprawie autostrady drogowej.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 525 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

520 576 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP