PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

EEC 2017: polskie porty morskie nadal na fali wznoszącej

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
18-05-2017 18:18

Cztery głównie polskie porty morskie od kilku lat co roku notują duży wzrost przeładunków, jakby wbrew światowemu spowolnieniu wzrostu gospodarczego. Także ten rok zapowiada się korzystnie dla nich. Co równie istotne – zarządy portów wskazują na istniejące rezerwy w pozyskania większych wolumenów ładunków, w tym w tranzycie i na warunki do osiągnięcia tych planów.

Według założeń, udrożnienie takiego połączenia daje szanse na integrację krajów, regionów i miast położnych w orbicie jego wpływów.

Z czasem okazało się, że potrzeba zrealizować łącznie ok. 350 zadań inwestycyjnych, w tym należących do samorządów regionów. Realizacja kluczowych inwestycji wiąże się z pozyskaniem środków na udrożnienie korytarzy w sieci TEN-T.

W październiku 2013 r. Komisja Europejska skorygowała przebieg korytarza Bałtyk - Adriatyk o tzw. Korytarz Szczeciński, czyli włączono oś Szczecin/Świnoujście - Poznań - Wrocław - Ostrawa. Umożliwia to rozbudowę infrastruktury kolejowej i drogowej oraz połączenie portów w Szczecinie i Świnoujściu  z zapleczem.

Łącznie - inicjatywa ta przyniosła już spore efekty, czego ale nadal wiele zadań nie zostało zrealizowanych.

Sprawa ma jednak, jak się okazało, drugą stronę medalu.

- W ub. roku towary odprawiane w porcie w porcie Koper, należącym do naszego wspólnego inwestora ICTSI, zaczęły docierać do Dąbrowy Górniczej, a to oznacza, że odbiera on ładunki portowi Gdynia - powiedział Krzysztof Szymborski, prezes zarządu BCT.

Według niego, udrożnienie połączenia kolejowego otwiera nowe rynki i buduje szersze zaplecze m.in. dla portów, ale zarazem - w walce konkurencyjnej - jest właśnie zagrożeniem dla transportu morskiego, czyli także portów Morza Bałtyckiego.

Zdaniem Camerona Thorpe’a, mimo wszystko pożądane jest udrożnienie połączeń kolejowych północ-południe, a sytuacja może sprzyjać wszystkim stronom.

- Kto będzie chciał szybciej otrzymać towar, odprawi go w portach adriatyckich, ale musi się liczyć z dodatkowymi kosztami przeładunku na kolej i dodatkowymi kosztami tego transportu - wyjaśnił. - Natomiast transport morski do portów bałtyckich będzie dłuższy, ale tańszy.

W debacie poruszono ponadto szereg innych kwestii, jak automatyzacja logistyki (w tym obsługi statków i przeładunków), dalszej potrzeby usprawnienia odpraw granicznych przez służby państwowe, uwarunkowań udrożnienia Odry i Wisły, a także o planowanym przekopaniu Mierzei Wiślanej, w celu otwarcia Elbląga na transport morski.

Dwaj paneliści wykazali niską celowość ekonomiczną takiej inwestycji, przy wielkich zagrożeniach środowiskowych, jeden – poparł plany resortu i rządu w tej sprawie, wskazując na inne aspekty, w tym społeczne.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 058 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

792 012 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP