Efektywna i zintegrowana - inny kształt sieci transeuropejskiej TEN-T

Efektywna i zintegrowana - inny kształt sieci transeuropejskiej TEN-T
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Jeżeli celem UE jest stworzenie zintegrowanego, jednolitego rynku transportowego w Europie oraz dalsza realizacja polityki spójności, potrzebna będzie radykalna zmiana w doborze realizowanych sieci. Państwa członkowskie powinny proponować transportowe sieci TEN-T w oparciu o wyraźne kryteria, opracowane przez Komisję Europejską – stwierdził Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, który obradował na wyjazdowej sesji w Warszawie.

Dyskutowano wokół tez opinii, jaką EKES przyjął w połowie czerwca br. Opinia ta powstała na wniosek z 30 listopada 2010 roku przyszłej (wtedy) polskiej prezydencji UE.

Komitet „z przykrością” stwierdził, że z 92 projektów wybranych przez Komisję Europejską w 2007 roku, w oparciu o średniookresowy przegląd prac na lata 2007-2013, jedynie nieco ponad piąta część realizowana jest w nowych państwach członkowskich. Tymczasem chodzi o niebagatelną kwotę budżetu na TEN-T – 8 mld euro.

- Bardzo ważne jest obecnie, po rozszerzeniu UE, aby poprawić komunikacyjne relacje na linii wschód-zachód, odtwarzając stare szlaki i tworząc nowe – powiedział Stephane Buffetaut, przewodniczący Sekcji Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego EKES.

Jak podkreślił wiceminister infrastruktury Maciej Jankowski, rewizja polityki TEN-T jest jednym z priorytetów polskiej prezydencji w UE.

- Podstawowe znaczenie dla nowej mapy komunikacyjnej Europy, sprostania rosnących przewozów towarów i ludzi, ale także dla rosnącej aktywności jej obywateli, ma infrastruktura transportowa oraz sposób sfinansowania nowych zadań – podkreślił wiceminister – Przykład Polski i jej realizacji zadań infrastrukturalnych dowodzi, że potrzebne jest współdziałanie różnych źródeł finansowania, nie tylko z polityki spójności, lecz także z budżetów narodowych oraz kapitałów prywatnych, korzystających ze wsparcia państw.

Przedstawiciel Komisji Europejskiej Jean-Eric Paquet omówił ogólne założenia wytycznych do rewidowanego planu rozwoju TEN-T, które zostaną zaprezentowane w październiku (pierwotnie miały ukazać się w lipcu).

Jednym z założeń jest uzyskanie efektu bardziej wydajnej sieci transportowej, co można osiągnąć poprzez rozwój innowacyjnych rodzajów transportu i doskonalenie jej organizacji, łączenie (intermodalność) różnych środków transportu (szczególnie dotyczy to portów morskich z żeglugą rzeczną, transportem kolejowym i drogowym), ale także poprzez uwzględnienie kryteriów użyteczności tych sieci, czyli uwzględnienie potrzeb użytkowników i operatorów.

Komisja Europejska proponuje budowę tzw. bazowej i wielomodalnej sieci transportowej, czyli szkieletu najważniejszych połączeń komunikacyjnych, obejmującej 30 głównych projektów. Ich budową będzie w dużej części finansowana ze środków unijnych. Oprócz tego zakłada się realizację rozwoju sieci uzupełniającej, dzięki czemu uzyska się lepszy efekt synergii transportowej.

- Nowe sieci zostaną zaprojektowane zgodnie z metodologią KE, a dyskusja nad jej kształtem toczyć się będzie w przyszłym roku – dodał Paquet – Główna sieć ma zostać zbudowana do końca przyszłej dekady, aby w pełni zaczęła funkcjonować od 2030 roku.

Wśród największych problemów organizacyjnych jest sposób sfinansowania takich zadań, których budżet szacowany jest na 550 mld euro. Z pewnością, w dużo większym stopniu niż przy obecnie realizowanych projektach infrastrukturalnych musi się włączyć kapitał prywatny - postuluje EKES. Zarazem Komitet zaleca ostrożne i wybiórcze wykorzystanie formuły PPP na potrzeby finansowania sieci TEN-T, o ile nie zmienią się jej definicja dotycząca długu publicznego (zaangażowanie publiczne w PPP wlicza się do długu publicznego).

EKES jest organem doradczym Unii Europejskiej. W jej skład wchodzą przedstawiciele organizacji pracodawców, pracowników oraz innych podmiotów, reprezentujących społeczeństwo obywatelskie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Efektywna i zintegrowana - inny kształt sieci transeuropejskiej TEN-T

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!