XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Eksperci: Tu-154B to zupełnie inny samolot

Eksperci: Tu-154B to zupełnie inny samolot
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Po katastrofie Tu-154B w Rosji eksperci zwracają uwagę, że to zupełnie inny samolot niż Tu-154M, który jest w pułku specjalnym. Według Sił Powietrznych maszyna ta, przechodząca obecnie rutynowy przegląd, będzie gotowa do lotów w połowie miesiąca.

W niedzielę, po wypadku Tu-154B, który 1 stycznia zapalił się podczas przygotowań do startu na lotnisku w Surgucie, rosyjski nadzór lotniczy nakazał wstrzymanie lotów samolotów tego typu. W wypadku zginęły trzy osoby, 44 zostały ranne.

"Tu-154B to pierwsza wersja Tu-154, która znalazła zastosowanie w liniach lotniczych. Wersja M, znacznie ulepszona, została wyposażona w nowe, bardziej niezawodne i oszczędniejsze silniki, skrzydła o bogatszej mechanizacji. Także pod względem systemu awionicznego, instalacji i wyposażenia to zupełnie inny samolot" - powiedział PAP znawca techniki lotniczej z miesięcznika "Nowa Technika Wojskowa" Piotr Abraszek. Dodał, że nie należy doszukiwać się podobieństw między Tu-154B i Tu-154M.

Również redaktor naczelny miesięcznika "Raport" Grzegorz Hołdanowicz podkreślił, że obie wersje znacznie się różnią konstrukcyjnie. "To zupełnie inne wersje, wersja B jest starsza o dobrych kilka lat, silniki są dużo starsze, trudno się doszukać jakichkolwiek analogii poza nazwą samolotu i ogólnym wyglądem" - powiedział Hołdanowicz. Dodał, że trudno także doszukiwać się podobieństw z katastrofą polskiego Tu-154M z 10 kwietnia, ponieważ okoliczności obu wypadków były zupełnie inne.

Pozostały w polskich Siłach Powietrznych Tu-154M, który w ubiegłym roku wrócił z remontu, w połowie stycznia ma być gotowy do lotów dyspozycyjnych. "Przez cały grudzień samolot intensywnie wykonywał loty szkoleniowe, obecnie przechodzi planowy przegląd" - powiedział rzecznik Sił Powietrznych ppłk Robert Kupracz. Dodał, że została zamontowana antena telefonu satelitarnego pozwalającego pasażerom na łączność z dowolnym rozmówcą podczas lotu. Na tę część wojsko, do którego należy samolot, czekało po powrocie Tupolewa z remontu i po przygotowaniu załóg. "Samolot powinien wrócić z przeglądu w połowie miesiąca, jeżeli wpłynie zapotrzebowanie, zaraz po przeglądzie będą w stanie wykonywać loty" - zapewnił Kupracz.

Oprócz Tu-154M 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego dysponuje jeszcze czterema samolotami Jak-40, trzema M-28 Bryza oraz śmigłowcami. Na potrzeby osób pełniących najwyższe funkcje w państwie jako samoloty dyspozycyjne MON wyczarterowało też od PLL Lot dwa samoloty Embraer 175.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Eksperci: Tu-154B to zupełnie inny samolot

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!