Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Eksperci: wahania stawek frachtowych bez trwałych efektów gospodarczych

Autor: Morza i Oceany
17-04-2016 13:40
Eksperci: wahania stawek frachtowych bez trwałych efektów gospodarczych
Fot. Fotolia

Rozchwiane stawki frachtowe, brak równowagi pomiędzy podażą a popytem na wolne powierzchnie ładunkowe to czynniki nie pozwalające na stabilizację w przewozach morskich.

Przełom marca i kwietnia przyniósł w końcu informację o wzroście stawki frachtowej wg indeksu BDI do poziomu 398 pkt. (380 dolarów za TEU w relacji importowej z Dalekiego Wschodu), jednak komentatorzy podkreślają możliwość wystąpienia zdecydowanych spadków stawek już od końca kwietnia bieżącego roku.
- W mojej opinii fracht morski jest coraz mniej opłacalny z punktu widzenia przewoźnika morskiego - przekonuje Jolanta Schmidt z firmy Fracht FWO Polska.

Dotyczy to zwłaszcza głównego kierunku relacji tranzytowych -Dalekiego Wschodu. Wysokość stawek frachtowych regularnie spada, jednocześnie spadają również koszty transportu jednego kontenera dwudziestostopowego. Mimo wciąż zwiększanej ładowności kontenerowców, wysokość stawek frachtowych nie pokrywa wszystkich kosztów ponoszonych przez armatora z tytułu organizacji transportu morskiego. Linie żeglugowe odbijają sobie stratę obsługując trasy, na których można uzyskać lepszą cenę frachtu. Do chwilowego wzrostu stawki frachtowej  wg indeksu BDI przyczyniły się  jednostki typu panamax (60-80 tys. ton), supramax (35-59 tys. ton) oraz handysize (10-35 tys. ton).

- Taka sytuacja jest najprawdopodobniej związana ze strategią, jaką obrali armatorzy wobec stałych spadków wysokości stawki frachtowej. Armatorzy często zmniejszają ilość serwisów w danej relacji.  Stanowi to okazję do podniesienia stawek frachtowych- argumentuje Jolanta Schmidt.

70% całej światowej wymiany handlowej dokonuje się za pośrednictwem dróg morskich. Transport morski będzie zawsze opłacalny w przypadku przewozów ładunków na duże odległości. Trudno sobie wyobrazić sytuację, gdy transport dużych maszyn odbywałby się za pośrednictwem samolotów. Takie rozwiązanie generowałoby zbyt wielkie koszty z punktu widzenia zamawiającego. Należy również pamiętać o utrzymujących się wyjątkowo niskich cenach ropy naftowej i jej produktów pochodnych. 

- Jeszcze 2 lata temu cena frachtu morskiego utrzymywała się na poziomie 1200-1300 dolarów za TEU. Obecnie w relacjach importowych cena transportu 1 kontenera wynosi 380 dolarów za 1 TEU, 540 dolarów za kontener 40 stopowy . Z punktu widzenia importera oznacza to ogromne, pozytywne zmiany. Kurs waluty który w ostatnich dniach mocno się umacnia, również wspomaga europejskich importerów. -informuje Magdalena Barszczewska z kontener.pl

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 322 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP