Ekspert o negocjacjach ws. Carcali: to typowa gra polityczna

Ekspert o negocjacjach ws. Carcali: to typowa gra polityczna
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Negocjacje offsetowe są z reguły długotrwałe i na razie nie należy dramatyzować, że umowa z Airbus Helicopters na dostawę 50 śmigłowców dla polskiej armii zostanie zerwana, uważa Bartosz Głowacki z miesięcznika Skrzydlata Polska.

Umowa z Airbusem opiewa na 13,5 mld zł. Tyle samo miała wynieść wartość tzw. offsetu, czyli zobowiązań do inwestycji, które zasiliłyby polską gospodarkę.

- Przede wszystkim chodziło o to, żeby śmigłowce były montowane, a potem obsługiwane w Polsce. Warto, żeby były maksymalnie spolonizowane, czyli jak największa ilość wyposażenia pochodziła od polskich dostawców. To jest typowe żądanie offsetobiorcy, chce by kontrakt był najkorzystniejszy, a gospodarka odnosiła jak największe korzyści – podkreśla gość.



Ze strony polskiego rządu pojawiają się głosy, że umowa na dostawę śmigłowców Caracal może zostać zerwana ze względu na impas w negocjacjach offsetowych. To może być jednak gra.

- To jest typowa gra gospodarcza, polityczna. Stosowanie nacisków na oferenta, by wymóc jak najdogodniejsze dla nas warunki umowy offsetowej – przekonuje ekspert.

Na zerwaniu umowy albo zmniejszeniu zamówienia od Airbusa skorzystałyby zakłady w Mielcu i Świdniku.

Zdaniem Bartosza Głowackiego, szansą dla PZL Świdnik i PZL Mielec mogą być kolejne przetargi dla polskiej armii.

- Nic nie jest skończone. Caracale zastąpią tylko część floty Mi-8 i Mi-17. Na wymianę czekają również Mi-8. Mi-17 skończą swoją służbę w latach 2025-2027 więc tu jest pole do popisu dla zakładów z Mielca i Świdnika. Już teraz należałoby zacząć rozmowy jakie śmigłowce będą potrzebne i kiedy. 10 lat wydaje się długo, ale im wcześniej je rozpoczniemy, tym lepiej. Oferent będzie mógł się lepiej przygotować do realizacji zamówienia – dodaje.

W kwietniu zeszłego roku w przetargu na 50 wielozadaniowych śmigłowców dla wojska MON odrzuciło ze względów formalnych oferty PZL-Świdnik i AgustaWestland oraz PZL Mielec – własności amerykańskiej korporacji Sikorsky z maszyną Black Hawk.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ekspert o negocjacjach ws. Carcali: to typowa gra polityczna

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!