Polsce potrzebna jest strategia lotnicza dla całego sektora, gdzie będzie mowa o lotniskach, o przyszłości LOT-u, przyszłości PAŻP, ale też przyszłości polskiego przemysłu lotniczego - mówi w rozmowie z PAP Jacek Krawczyk, szef grupy pracodawców Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego.
Jak dodał, na pewno w nowej unijnej perspektywie budżetowej na lata 2021-2027 nie będzie już możliwości finansowania rozbudowy i budowy lotnisk w takim stopniu, jak dotychczas. - Wszystkim marszałkom i wojewodom, którzy chcą budować lotniska, dedykuję lotnisko w Radomiu, które powstało i lotnisko w Gdyni, które na szczęście nie powstało. To projekty, które ekonomicznie były tak racjonalne, jak wyrzucanie pieniędzy do kosza albo ich palenie w kominku. One nigdy nie miał prawa się udać - powiedział.
Podkreślił, że lotnisko nie jest i nie powinno być "elementem prestiżu". - Budowa lotniska komunikacyjnego kosztuje setki milionów złotych. To są ogromne inwestycje - pasy startowe, terminale, bezpieczeństwo, służby, nawigacja. Dlatego w Polsce potrzebujemy strategii lotniczej dla całego sektora, gdzie będzie mowa o lotniskach, jak i przyszłości LOT-u, przyszłości Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, ale też przyszłości polskiego przemysłu lotniczego, który na usługi tego sektora produkuje i eksportuje. To jest ze sobą bardzo powiązane. My tej strategii nie mamy i dlatego budowaliśmy te lotniska trochę przypadkowo - powiedział.
Jak dodał, z drugiej strony takie lotniska, jak gdańskie, krakowskie, czy warszawskie to doskonałe projekty, które na pewno będą się rozwijały. - Kilka innych lotnisk też ma szansę. Jednak uważam, że istnieje w Polsce kilka lotnisk, które niestety, ale nie mają szans - powiedział.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Ekspert: Polska potrzebuje strategii dot. lotnisk, LOT-u i przemysłu lotniczego