Elektronika wchodzi na drogi

Elektronika wchodzi na drogi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W przyszłym roku ma ruszyć budowa 400 km autostrad. I to z prywatnym kapitałem

Prywatny kapitał powróci na drogi - obiecuje drogowa dyrekcja. Problem z opłatami za przejazd rozwiąże elektronika.

Przedstawiciele resortu transportu i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obiecują, że na czas uporają się z realizacją kontraktów i nie zmarnują unijnych dotacji. Ale nie sami. Zbigniew Kotlarek, szef GDDKiA, zaprzecza twierdzeniom o eliminowaniu przez urzędników kontraktów w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Pytanie tylko, jak rozwiąże problem rozliczeń z koncesjonariuszami za "darmowy" przejazd ciężarówek. Dziś GDDKiA przekazuje im pieniądze z winiet, ale od miesięcy alarmuje, że po uruchomieniu kolejnych autostrad z bramkami pieniędzy z winiet nie wystarczy - pisze "Puls Biznesu".

Zbigniew Kotlarek twierdzi, że nowe, "prywatne" trasy będą oddawane do ruchu w latach 2009-10, a do tego czasu razem z Unią musimy opracować wspólny elektroniczny system poboru opłat. Winiety więc i tak wówczas znikną.

Zbigniew Kotlarek mówi, że dyrekcja wprowadza prywatne konsorcja do realizacji kontraktów PPP na tych odcinkach, na których prognozy natężenia ruchu gwarantują koncesjonariuszowi zwrot z inwestycji. To bowiem zmniejsza ryzyko wspierania ich przez skarb państwa gwarancjami kredytowymi i dopłatami do eksploatacji. Odcinki, które w przyszłym roku będą budowane w ramach PPP, to A1 Stryków - Pyrzowice, A2 Nowy Tomyśl - Konin i A2 Stryków - Konotopa.

Drogowej dyrekcji podoba się system niemiecki. Kosztował jednak około 1 mld EUR. Nasz może być nieco tańszy, bo będziemy go wprowadzać w ramach unijnego programu, ale jego koszty nie są jeszcze policzone.

Jak mówi Zbigniew Kotlarek, Polska uczestniczy w konsultacjach europejskich dotyczących wprowadzenia zunifikowanego elektronicznego systemu poboru opłat. Chce wdrożyć model podobny do niemieckiego, bo zna go już wielu polskich przewoźników.

Niemieckie ciężarówki mają wbudowane chipy elektroniczne, dzięki którym rejestrowane są przejazdy po autostradach. Płatności mogą kierowcy dokonywać przez internet, w terminalach etc. Jednak ten model tylko z pozoru wydaje się prosty. System opłat uzależniony jest od wielu innych czynników, takich jak wielkość samochodu czy ilość emisji spalin.

Zunifikowany system opłat elektronicznych dla ciężarówek powinien być wdrożony w latach 2009-10. Dla samochodów osobowych 3-4 lata później.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Elektronika wchodzi na drogi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!