PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Elektronika wchodzi na drogi

Autor: Puls Biznesu
13-07-2007 06:12

W przyszłym roku ma ruszyć budowa 400 km autostrad. I to z prywatnym kapitałem

Prywatny kapitał powróci na drogi - obiecuje drogowa dyrekcja. Problem z opłatami za przejazd rozwiąże elektronika.
Przedstawiciele resortu transportu i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obiecują, że na czas uporają się z realizacją kontraktów i nie zmarnują unijnych dotacji. Ale nie sami. Zbigniew Kotlarek, szef GDDKiA, zaprzecza twierdzeniom o eliminowaniu przez urzędników kontraktów w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Pytanie tylko, jak rozwiąże problem rozliczeń z koncesjonariuszami za "darmowy" przejazd ciężarówek. Dziś GDDKiA przekazuje im pieniądze z winiet, ale od miesięcy alarmuje, że po uruchomieniu kolejnych autostrad z bramkami pieniędzy z winiet nie wystarczy - pisze "Puls Biznesu".

Zbigniew Kotlarek twierdzi, że nowe, "prywatne" trasy będą oddawane do ruchu w latach 2009-10, a do tego czasu razem z Unią musimy opracować wspólny elektroniczny system poboru opłat. Winiety więc i tak wówczas znikną.

Zbigniew Kotlarek mówi, że dyrekcja wprowadza prywatne konsorcja do realizacji kontraktów PPP na tych odcinkach, na których prognozy natężenia ruchu gwarantują koncesjonariuszowi zwrot z inwestycji. To bowiem zmniejsza ryzyko wspierania ich przez skarb państwa gwarancjami kredytowymi i dopłatami do eksploatacji. Odcinki, które w przyszłym roku będą budowane w ramach PPP, to A1 Stryków - Pyrzowice, A2 Nowy Tomyśl - Konin i A2 Stryków - Konotopa.

Drogowej dyrekcji podoba się system niemiecki. Kosztował jednak około 1 mld EUR. Nasz może być nieco tańszy, bo będziemy go wprowadzać w ramach unijnego programu, ale jego koszty nie są jeszcze policzone.

Jak mówi Zbigniew Kotlarek, Polska uczestniczy w konsultacjach europejskich dotyczących wprowadzenia zunifikowanego elektronicznego systemu poboru opłat. Chce wdrożyć model podobny do niemieckiego, bo zna go już wielu polskich przewoźników.

Niemieckie ciężarówki mają wbudowane chipy elektroniczne, dzięki którym rejestrowane są przejazdy po autostradach. Płatności mogą kierowcy dokonywać przez internet, w terminalach etc. Jednak ten model tylko z pozoru wydaje się prosty. System opłat uzależniony jest od wielu innych czynników, takich jak wielkość samochodu czy ilość emisji spalin.

Zunifikowany system opłat elektronicznych dla ciężarówek powinien być wdrożony w latach 2009-10. Dla samochodów osobowych 3-4 lata później.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 291 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

586 860 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.