Elektryczne autobusy. Czy to się miastom opłaca?

Elektryczne autobusy. Czy to się miastom opłaca?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W polskich miastach widać "zieloną rewolucję" w transporcie publicznym. Samorządy coraz chętniej wybierają niskoemisyjny transport. Inwestują w nowe autobusy elektryczne i nowe linie tramwajowe.

I choć jak mówi dr Maciej Sokołowski z Instytutu Analiz, Badań i Certyfikacji - taki transport to wciąż pewnego rodzaju nowość - to jednak jest to trend światowy i Polska się także w ten nowy trend wpisuje, coraz większa liczba samorządowców kupuje pojazdy o napędzie elektrycznym.

- Na razie są to większe samorządy, które zarządzają taborem miejskim. Zmiany dotyczą zakupu taboru elektrycznego i przebudowy istniejącej infrastruktury. Ważnym czynnikiem jest fakt, że te zmiany pozwalają działać na rzecz czystego powietrza, a to ważny aspekt w dyskusji o smogu. Tego typu pojazdy nie zanieczyszczają powietrza, są przyjazne dla środowiska – wyjaśnia.


Ale niestety ze względu na to, że ich produkcja wciąż nie jest masowa mają bardzo wysoką cenę - są nawet dwukrotnie droższe od zwykłych autobusów - jednak jak mówi Adrian Furgalski z zespołu doradców TOR taki zakup w dłuższej perspektywie będzie się miastom opłacał.

- Bardzo się opłaca, koszty użytkowania są znacznie niższe. W zależności od modelu i stopnia wykorzystania roczna oszczędność z tytułu użytkowania autobusu hybrydowego lub elektrycznego to jest od 1/3 do połowy kosztów autobusu spalinowego. Mówimy również o korkach, mówimy o zgonach w Polsce z tytułu zanieczyszczenia powietrza, to jest prawie 50 tys. osób rocznie, to są również straty dla gospodarki. Zatem nie tylko koszty użytkowania samego autobusu, ale również koszty w szerszym aspekcie są istotne – przekonuje gość.  

Styczeń tego roku był szczególnie dokuczliwy w kwestii smogu. Niestety fatalny wpływ zanieczyszczenia powietrza na zdrowie mieszkańców potwierdzają statystyki. GUS opublikował dane wskazujące na wzrost liczby zgonów w Polsce. Najgorszym miesiącem był styczeń, w którym zmarło ponad 44 tysiące ludzi, czyli o 11 tysięcy więcej niż w 2016.

Dodatkowo na zakup elektrycznych autobusów samorządy mogą liczyć na duże wsparcie unijne.

- Jest program wspierania polskich producentów i miast w zakupie tych pojazdów i na to jest sporo pieniędzy. Z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko mamy ponad 2,3 mld euro. W regionalnych programach jest 1,5 mld euro – wylicza.

A już we wrześniu do wykorzystania będą nowe środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej między innymi na zakup nowych autobusów elektrycznych czy budowę stacji ładowania pojazdów publicznego transportu zbiorowego.

- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje przeznaczyć 200 mln zł na dotacje i pożyczki dla jednostek samorządu terytorialnego na zakup i budowę infrastruktury służącej tworzenia transportu elektrycznego – mówi.

Według planów resortu rozwoju do 2021 roku po polskich drogach ma jeździć około tysiąca elektrycznych autobusów i zdaniem ekspertów to są realne założenia. Obecnie pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny kursują po ulicach m.in. Inowrocławia, Warszawy, Krakowa, Lublina i Jaworzna.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Elektryczne autobusy. Czy to się miastom opłaca?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!