Budowa systemu dróg ekspresowych i autostrad w Polsce przez ostatnich kilka dekad była chaotyczna. Brakowało spójnej koncepcji, a prywatny system koncesyjny w Polsce nie został właściwie wykorzystany - ocenił w obszernej i wielowątkowej rozmowie z portalem wnp.pl Emil Wąsacz, prezes Stalexportu Autostrady.
Wąsacz wskazał, że poziom zysków giełdowego Stalexportu Autostrady przez kilka ostatnich lat był umiarkowany. Wzrósł w 2016 r. za sprawą dywidendy wypłaconej z SAM.
- Z tego samego powodu w 2017 r. zyski będą jeszcze wysokie, a następnie, przez okres spłaty zobowiązań wobec Skarbu Państwa, będą znów niskie - wyjaśnił prezes.
Dodał, że zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości spółka cyklicznie tworzy odpisy na przyszłe inwestycje, m.in. remonty mostów oraz wymianę nawierzchni. Ze względu na okresowość odpisów, wyniki netto nie zawsze pokrywają się z tendencjami widocznymi w przychodach.
- Z tego powodu pierwszy kwartał 2017 r. był słabszy pod względem osiągniętego zysku netto niż analogiczny okres ubiegłego roku. W 2017 r. zawiązaliśmy rezerwę, natomiast w roku poprzednim rozwiązaliśmy ją - powiedział Wąsacz.
W 2016 r. giełdowy Stalexport miał 180,7 mln zł zysku netto, z czego na pierwszą w historii dywidendę dla akcjonariuszy przeznaczono 44,5 mln zł, czyli 18 gr na walor. Pozostałe 136,2 mln zł trafiło na kapitał zapasowy.
Wąsacz wskazał, że spółka przewiduje kolejny rok dywidendowy. Przypomniał, że pod koniec maja 2017 r. Stalexport Autoroute, czyli jedyny wspólnik spółki SAM, podjął decyzję o wypłacie zaliczki w wysokości 65,57 mln zł na poczet przewidywanej dywidendy za 2017 r. na rzecz swojego jedynego wspólnika, czyli Stalexportu Autostrady.
W dalszej części artykułu m.in.:
- Czynniki, które warunkują wypłatę dywidendy przez Stalexport Autostrady.
- Plany dotyczące stawek opłat za przejazd A4 Katowice - Kraków.
- Zamierzenia w zakresie inwestycji na koncesyjnym odcinku A4.
- Udział w przetargu GDDKiA na Krajowy System Poboru Opłat.
- Perspektywy dotyczące partnerstwa publiczno-prywatnego w drogownictwie.
- Krytyczna ocena wieloletniej polityki państwa w zakresie budowy systemu dróg krajowych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Emil Wąsacz: Polska ma za sobą kilka dekad chaotycznej budowy dróg