PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Engelhardt: nowelizacja ustaw kolejowych nie skończy kłopotów kolei

Autor: PAP
29-04-2010 17:10
Engelhardt: nowelizacja ustaw kolejowych nie skończy kłopotów kolei

Projekt ustawy częściowo oddłużający PKP i kończący usamorządowienie Przewozów Regionalnych jest fundamentalny dla polskiego kolejnictwa, ale nie rozwiązuje wszystkich jego problemów - uważa wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt.

W Sejmie odbyło się w czwartek drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe". Posłowie nie zgłosili do niej poprawek.
Nowela zapewnia samorządom wojewódzkim 150 mln zł w 2012 r. na współfinansowanie regionalnych przewozów kolejowych oraz reguluje wniesienie do spółki Przewozy Regionalne aportu nieruchomości od spółki PKP SA. Chodzi o zaplecza techniczne, które są niezbędne spółce do prowadzenia działalności i które od początku swojego istnienia dzierżawiła właśnie od PKP SA. Są to nieruchomości o wartości ok. 160 mln zł. Za ich dzierżawę samorządowy przewoźnik płaci obecnie ok. 10 mln zł rocznie.

Nowelizacja zakłada też, że Skarb Państwa będzie kupował od PKP SA akcje PKP Polskich Linii Kolejowych za pieniądze z Funduszu Kolejowego. W ten sposób zarządzająca polską siecią torów spółka zostanie uniezależniona od Grupy PKP, a PKP S.A. uzyska środki na spłatę zadłużenia.

Na wykup akcji PKP Polskich Linii Kolejowych zostaną przekazane zasilające Fundusz Kolejowy wpływy z opłaty paliwowej (czyli rodzaju podatku, którym poza akcyzą obciążone są paliwa - PAP). Rząd chciał, by w latach 2011-2014 na akcje PKP PLK corocznie było przekazywane co najmniej 500 mln zł, z wyjątkiem 2012 r., kiedy kwota ta wyniosłaby co najmniej 350 mln zł.

W pierwszym czytaniu posłowie zdecydowali, że pieniędzy tych powinno być więcej. Do projektu wniesiono poprawkę, która podnosi tę kwotę z 500 mln zł do 700 mln zł rocznie. W 2012 r. ma to być - zgodnie z rządowym projektem - 350 mln zł.

Jak mówił podczas debaty w Sejmie wiceminister Engelhardt, projekt tylko częściowo umożliwia spłatę zadłużenia PKP SA. Wyjaśnił, że decyzja posłów, by akcje PKP PLK były wykupywane za 700, a nie 500 mln zł rocznie, wyczerpie niemal cały budżet Funduszu Kojowego, w którym może zabraknąć pieniędzy na inwestycje i dofinansowanie stawek dostępu do torów dla przewozów intermodalnych (czyli z wykorzystaniem więcej niż jednego środka transportu - PAP).

Engelhardt skrytykował też wykreślenie z projektu przez posłów zapisu mówiącego, że wniesienie aportem majątku do spółki PKP PLK jest zwolnione z podatku od czynności cywilnoprawnych. Oznacza to, że zostanie utrzymany zapis, zwalniający z takiej opłaty także spółki przewozowe. Zdaniem wiceministra, takie przepisy mogą zostać uznane za niedozwoloną pomoc publiczną.

Głosowanie nad projektem planowane jest na czwartek wieczorem.
Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 942 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP