W obecnej sytuacji gospodarczej nie da się sprywatyzować PKP Cargo w roku 2010. Prawdopodobnie zmieni się też termin prywatyzacji PKP Intercity - powiedział w rozmowie z PAP wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt.
Wiceszef resortu wyjaśnił, że w kwietniu 2007 r., robiąc zapis o prywatyzacji PKP Cargo, trudno było przewidzieć, że "sytuacja będzie wyglądała tak jak dziś".
Zgodnie z zapisem w Strategii dla transportu kolejowego do 2013 roku - dokumentu określającego działania, które polski rząd zamierza podjąć w latach 2007-2013 w zakresie transportu kolejowego - prywatyzacja PKP Cargo ma nastąpić w 2010 roku, a PKP Intercity w roku bieżącym.
Zdaniem wiceministra sytuacja w PKP Cargo jest zła. "Wynik za I kwartał jest ujemny. Praca przewozowa w tym okresie spadła o prawie 40 proc." - powiedział.
Firma PKP Cargo nie podała jeszcze wyników finansowych za I kwartał 2009 r.
Rok ubiegły PKP Cargo zamknęła stratą na poziomie 176 mln zł. Tylko w styczniu br. strata wyniosła 103 mln zł. Także w styczniu br. spółka rozpoczęła program oszczędnościowy, którego realizacja ma przynieść 272 mln zł oszczędności w tym roku.
Engelhardt poinformował, że Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad postulatem w zakresie udzielenia pomocy publicznej spółce. Chodzi o 230 mln zł pomocy publicznej, o jaką przewoźnik zwrócił się w połowie kwietnia br. PKP Cargo chce tę sumę przeznaczyć na program dobrowolnych odejść. Firma zamierza w tym roku zwolnić ok. 7 tys. pracowników.
Wiceminister powiedział także, że resort pracuje nad zmianą części zapisów w Strategii dla transportu kolejowego do 2013 roku. Jak wyjaśnił, chodzi m.in. o zmianę zakresu prywatyzacji spółek Grupy PKP. "Trzeba określić ją szerzej (prywatyzację - PAP)" - powiedział. Dodał, że "należy objąć nią więcej spółek Grupy PKP, niż tylko te dwie" (PKP Cargo i PKP Intercity - PAP). Wiceminister nie zdradził jednak, o które spółki chodzi.
Do Grupy PKP poza PKP Cargo i PKP Intercity należą m.in.: PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS), PKP Energetyka, Telekomunikacja Kolejowa i PKP Informatyka.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Engelhardt o prywatyzacji spółek PKP