ERFA publikuje list o dramacie polskiej kolei

ERFA publikuje list o dramacie polskiej kolei
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Europejskie Stowarzyszenie Kolejowych Przewoźników Towarowych (ERFA) publikuje w całości list otwarty, jaki wystosowało osiem polskich organizacji przedsiębiorców, związkowych i społecznych do władz kraju.

Przypomnijmy, że konferencja prasowa w tej sprawie odbyła się 7 grudnia ub.r. w Warszawie.

Transport kolejowy w Polsce, w wyniku dwudziestu lat trwałego zaniedbywania jej znaczenie dla rozwoju gospodarczego naszego kraju przez kolejne rządy, jest w stanie całkowitego upadku – piszą autorzy. Lata niekompetentnych i udawanych reform, a także ciągły brak środków finansowych, podczas gdy w tym samym czasie priorytet nadaje się budownictwu drogowemu, doprowadziły do postrzegania sektora kolejowego jako obszaru, dla którego ostatnie dwie dekady zostały całkowicie zmarnowane.
Na wielu relacjach przewozów pasażerskich, pociągi jeżdżą dłużej, niż przed drugą wojną światową, a z pewnych tras w ogóle zniknęły, bo zamknięto linie. Średnia prędkość pociągu towarowego nie przekracza 26 km/h (na Górnym Śląsku - około 10 km/h), a średni czas opóźnień przekroczył już 5 godzin.

Pogorszył się również poziom bezpieczeństwa na kolei i sytuacje, gdy dwa pociągi poruszają w przeciwnych kierunkach (co w ub.r. było powodem tragicznego wypadku koło Szczekocin), nie należą do rzadkości. Tylko dzięki rozsądkowi pracowników PKP PLK, nie doszło do większej liczby wypadków.

Sygnatariusze niniejszego listu informowały już wcześniej polskie władze o skali problemów wymagających niezwłocznego rozwiązania. W tym celu został osiągnięty w pewnym stopniu konsensus, a renomowany doradca został poproszony o przedstawienie analizy, która stanowiłaby podstawę rozwiązania złożonych problemów polskich kolei i jej rozwoju, Niestety, okazało się, że zamiast programu przywrócenie programu systemowego, został opracowany plan zamknięcia kolejnych odcinków sieci kolejowej Polski, o łącznej długości od 4 do 5 tys. km, czyli o ponad czwartej jej bieżącej długości, piszą sygnatariusze listu.

List skierowano w grudniu do: prezydenta RP, marszałków Sejmu i Senatu, premiera Donalda Tuska, komisarza ds. transportu, wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej oraz przewodniczącego Komitetu Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego, a odpisy m.in. do ministra transportu.

Sygnatariusze listu: Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, European Rail Freight Associaton, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce, Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP, Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ Solidarność, Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP, organizacja społeczna Kampania „Tiry na Tory” oraz Stowarzyszenie Zielone Mazowsze.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: ERFA publikuje list o dramacie polskiej kolei

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!