Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Estonia: Elektryfikować czy nie?

Autor: Rynek Kolejowy
17-03-2008 11:08

Estoński holding kolejowy Eesti Raudtee (EVR) zamówił w Finlandii studium, które powinno dać odpowiedź na pytanie: czy warto rozwijać w Estonii komunikację składów spalinowych obsługiwanych przez koleje Edelaraudtee, czy też raczej należy elektryfikować wszystkie linie i przewozy pasażerskie przekazać składom elektrycznym kolei Elektriraudtee.

Pociągi dieslowskie kolei Edelaraudtee przewożą pasasżerów na terenie całej Estonii, tymczasem sieć Elektriraudtee obsługuje tylko komunikację pasażerską Tallina i jego okolic. Dokonanie szczegółowej analizy w tej materii jest ważne dla EVR, ponieważ wkrótce cały tabor pasażerski trzeba będzie wymienić na nowe składy i nie jest rzeczą obojętną, jakiego rodzaju pociągi zostaną zakupione - pisze "Rynek Kolejowy".
Z jednej strony potrzeba ochrony środowiska i w dalszym ciągu pnące się w górę ceny produktów naftowych na światowym rynku przemawiają za elektryfikacją. Tymczasem składy elektryczne są o wiele droższe od spalinowych, ponieważ praktycznie wszystkie wagony zaopatrzone są w kosztowne podzespoły elektroniczne. Ale przyszłość kolei to jednak składy wielonormowe, korzystające z różnego napięcia trakcyjnego i i zdolne do poruszania się po torach o różnej szerokości.

Jak oznajmił minister gospodarki i komunikacji Estonii Juhan Parts, modernizacja i elektryfikacja wchodzących linii kolejowych może kosztować wiele setek milionów koron. Byłoby logiczne, gdyby pociągiem elektrycznym Elektriraudtee można byłoby dojechać z jednego miejsca na drugi bez przesiadki. Na przykład tylko budowa sieci trakcyjnej z Aegviidu do Rakvere kosztowałaby 700 mln koron.

Nie wiadomo na razie, ile pieniędzy przeznaczy rząd Estonii na elektryfikację linii kolejowych, ale od Unii Europejskiej już otrzymał 1,1 mld koron. Niezależnie od tego, EVR zakupi dla Edelaraudtee składy konieczne przynajmniej dla obsługi trasy z Viljandi do Pärnu, bo tak przewiduje umowa wygasająca w 2009 r.

Wbrew najróżniejszym pogłoskom, rząd estoński jest stanowczo przeciwny prywatyzacji kolei EVR. I to nie tylko kolei Edelaraudtee czy Elektriraudtee ale także przewozów towarowych i spółki infrastrukturalnej.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


35 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP