XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Estonia: Elektryfikować czy nie?

Estonia: Elektryfikować czy nie?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Estoński holding kolejowy Eesti Raudtee (EVR) zamówił w Finlandii studium, które powinno dać odpowiedź na pytanie: czy warto rozwijać w Estonii komunikację składów spalinowych obsługiwanych przez koleje Edelaraudtee, czy też raczej należy elektryfikować wszystkie linie i przewozy pasażerskie przekazać składom elektrycznym kolei Elektriraudtee.

Pociągi dieslowskie kolei Edelaraudtee przewożą pasasżerów na terenie całej Estonii, tymczasem sieć Elektriraudtee obsługuje tylko komunikację pasażerską Tallina i jego okolic. Dokonanie szczegółowej analizy w tej materii jest ważne dla EVR, ponieważ wkrótce cały tabor pasażerski trzeba będzie wymienić na nowe składy i nie jest rzeczą obojętną, jakiego rodzaju pociągi zostaną zakupione - pisze "Rynek Kolejowy".

Z jednej strony potrzeba ochrony środowiska i w dalszym ciągu pnące się w górę ceny produktów naftowych na światowym rynku przemawiają za elektryfikacją. Tymczasem składy elektryczne są o wiele droższe od spalinowych, ponieważ praktycznie wszystkie wagony zaopatrzone są w kosztowne podzespoły elektroniczne. Ale przyszłość kolei to jednak składy wielonormowe, korzystające z różnego napięcia trakcyjnego i i zdolne do poruszania się po torach o różnej szerokości.

Jak oznajmił minister gospodarki i komunikacji Estonii Juhan Parts, modernizacja i elektryfikacja wchodzących linii kolejowych może kosztować wiele setek milionów koron. Byłoby logiczne, gdyby pociągiem elektrycznym Elektriraudtee można byłoby dojechać z jednego miejsca na drugi bez przesiadki. Na przykład tylko budowa sieci trakcyjnej z Aegviidu do Rakvere kosztowałaby 700 mln koron.

Nie wiadomo na razie, ile pieniędzy przeznaczy rząd Estonii na elektryfikację linii kolejowych, ale od Unii Europejskiej już otrzymał 1,1 mld koron. Niezależnie od tego, EVR zakupi dla Edelaraudtee składy konieczne przynajmniej dla obsługi trasy z Viljandi do Pärnu, bo tak przewiduje umowa wygasająca w 2009 r.

Wbrew najróżniejszym pogłoskom, rząd estoński jest stanowczo przeciwny prywatyzacji kolei EVR. I to nie tylko kolei Edelaraudtee czy Elektriraudtee ale także przewozów towarowych i spółki infrastrukturalnej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Estonia: Elektryfikować czy nie?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!