XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Euro 2012. Kompromitacja na trasie Warszawa – Lublin – Lwów

Euro 2012. Kompromitacja na trasie Warszawa – Lublin – Lwów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

O ile nie podjęte zostaną szybkie działania, istnieje realne zagrożenie, że w 2012 r. stan linii kolejowej E7 z Warszawy przez Lublin do Dorohuska i dalej do Lwowa i Kijowa będzie w tak złym stanie, że jakiekolwiek przewozy nią staną się niemożliwe.

Kolejarze mówią o tym od kilku lat, ale jak na razie bez skutku, a teraz do ich głosów dołączają przedsiębiorcy skupieni w Radzie Przedsiębiorczości Lubelszczyzny - informuje "Gazeta Transportowa".

Linia kolejowa E7 z Warszawy do Lwowa, będąca fragmentem najkrótszej trasy szynowej łączące Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym, jest objęta międzynarodowymi umowami ATC i AGTC, co oznacza, że odpowiadamy za jej stan. Jest ona zelektryfikowana na całym odcinku i wyposażona w podstawowe urządzenia sterujące. Na polskim odcinku ma 271 km długości. Pociągi przejeżdżają ją w czasie 5 godz. 30 min., czyli ze średnią prędkością niespełna 50 km/godz. Z Lublina do Warszawy pociąg pośpieszny jedzie ponad 2,5 godz., czyli dłużej niż w okresie międzywojennym. Na dwóch odcinkach tej trasy, od Pilawy do Otwocka oraz od Wólki Okopskiej do Dorohuska ma ona tylko jeden tor.

Ograniczenia prędkości do 60 km/godz. obowiązują aż w 102 fragmentach i dotyczą łącznej trasy o długości ponad 80 km. Ograniczenia te wynikają m.in. z fatalnego stanu podkładów. Wystarczy powiedzieć, że na odcinku od Puław do Lublina aż 70 do 90% z nich wymaga natychmiastowej wymiany. „Ograniczenia te wydłużają łączny czas jazdy na tej trasie aż o półtorej godziny. Co więcej, bez bardzo szybkiego remontu następować będzie dalsza degradacja linii, systematycznie obniżać się będzie jej stan techniczny. W konsekwencji może dojść nawet do tego, że linia ta nie będzie mogła zapewnić przewozów związanych z obsługą mistrzostw Euro 2012” – mówi Małgorzata Kwiatkowska, rzecznik prasowy PKP PLK Oddział Regionalny w Lublinie.

Aby do tego nie dopuścić, potrzebne są natychmiastowe działania. Niestety, dotychczasowe próby umieszczenia E7 w planach modernizacyjnych na lata 2007 - 2013 nie przyniosły efektów. Obecne plany zakładają modernizację tej linii dopiero po 2015 r. Z planami takimi nie chce zgodzić się Radą Przedsiębiorczości Lubelszczyzny, której członkowie zaapelowali o jak najszybszą modernizację linii E7. Przedsiębiorcy napisali petycję do Cezarego Grabarczyka, ministra infrastruktury, w której przekonują go o dużym znaczeniu trasy E7, zapewniającej najkrótszą komunikację kolejową między Warszawą a Kijowem.

Jej znaczenie dla Euro 2012 jest nieocenione. Artur Kawa, prezes Rady Przedsiębiorczości Lubelszczyzny, twierdzi, że przedsiębiorcy nie mogą spokojnie czekać na przyznanie środków na ten cel dopiero w ramach budżetu UE na lata 2014 - 2020. Trzeba coś robić. Dlatego od pewnego czasu spotykają się oni z politykami i samorządowcami, żeby silniej lobbować w tej sprawie. Dariusz Jodłowski, wiceprezes RPL, dodaje, że według szacunków PKP najbardziej konieczny remont odcinka Pilawa – Lublin kosztować ma 300 mln zł, zaś dostosowanie całej trasy do standardów europejskich pochłonie ponad 1 mld zł. Natomiast Sejm odrzucił ostatnio nawet poprawkę przewidującą przekazanie na ten cel z tegorocznego budżetu 17 mln zł potrzebnych na wykonanie planu modernizacji linii.

Na szczęście, PKP same znalazły w swojej kasie potrzebne pieniądze na ten cel. Marszałek województwa lubelskiego Krzysztof Grabczak szuka więc innych możliwości rozwiązania problemu. Chce modernizować trasę wspólnie z władzami samorządowymi Mazowsza i zamierza z marszałkiem Adamem Struzikiem szukać pieniędzy na remont linii. Obaj chcą włączyć do wspólnych działań także stronę ukraińską, a konkretnie gubernatora okręgu lwowskiego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Euro 2012. Kompromitacja na trasie Warszawa – Lublin – Lwów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!