PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Europa nie chce ciężarówek

Autor: Rzeczpospolita
01-07-2008 06:13

Komisja Europejska przygotowuje sposób liczenia opłat za dostęp do infrastruktury. Uważa, że regulując wysokość ceny transportu w zależności od trasy, pory dnia lub roku, może zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza i hałas, kontrolować zatłoczenie dróg, przestrzeni powietrznej, portów i szlaków kolejowych oraz spowolnić zmiany klimatyczne.

Zgodnie z dyrektywą 2006/38/WE Komisja przedstawiła 10 czerwca model oceny wszystkich kosztów zewnętrznych, który zostanie wykorzystany do wyliczenia przyszłych opłat infrastrukturalnych - czytamy w "Rzeczpospolitej".
Dyrektywa mówi o opłatach dla wszystkich rodzajów transportu, ale jej głównym celem jest przerzucenie przewozów drogowych na kolej. Biurokraci obliczyli, że wyemitowany przez ciężarówkę gram tlenków azotu na kilometr na wszystkich drogach kosztuje 0,44 eurocenta, natomiast wyemitowany gram sadzy to koszt 10 eurocentów na drogach przedmiejskich i 2,6 eurocenta na pozostałych drogach międzymiastowych. Hałas z kolei rodzi koszty w porze dziennej w wysokości 1,1 eurocenta za pojazdokilometr na drogach przedmiejskich i 0,13 eurocenta na pozostałych drogach międzymiastowych, w porze nocnej zaś odpowiednio 2 i 0,23 eurocenta. Koszt zatłoczenia w godzinach szczytu wynosi 75 eurocentów za pojazdokilometr na drogach przedmiejskich i 13 eurocentów na pozostałych drogach międzymiastowych. W okresie zbliżonym do godzin szczytu ("o niestabilnym potoku ruchu drogowego" - jak napisali biurokraci) koszt wynosi odpowiednio 18 i 3 eurocenty za pojazdokilometr - czytamy w "Rz".

Unia Transportu Drogowego (IRU) ocenia, że podejście Komisji Europejskiej jest całkowicie błędne. Zamiast podnoszenia opłat, co nie rozwiąże problemu, bo towar i tak trzeba dowieźć do odbiorcy, powinno być wybrane rozwiązanie oferujące najniższe koszty - uważają przedstawiciele IRU. Przykładowo pomiędzy Dortmundem i Kassel nie ma odcinka autostrady A44 i samochody ciężarowe zmuszone są do 42-kilometrowego objazdu, co według różnych szacunków powoduje wzrost rocznych kosztów od 34 do 590 mln euro. IRU uważa też, że dla całej gospodarki korzystniej byłoby wpuścić ciężarówki na drogę między Dortmundem i Kassel (B7) lub dobudować brakujący odcinek autostrady, niż pobierać dodatkowe opłaty od przewoźników drogowych.

- Czy obłożenie wysokimi opłatami ciężarówek wjeżdżających np. z zaopatrzeniem do Warszawy od strony Janek zmniejszy korki? Czy konsumenci otrzymają towary taniej i szybciej? - pyta Janusz Łacny, prezes IRU. Czy hałas ciężarówki jadącej między polami rzeczywiście kosztuje? A na drogach podmiejskich lepiej wznieść ekrany dźwiękowe, niż pobierać opłaty - uważa IRU. Dodaje także, że z powodu niewielkiego udziału transportu drogowego w zużyciu paliw trudny do oszacowania jest wpływ ciężarówek na zmiany klimatu. Według IRU Komisja Europejska nie dysponuje rzetelnymi podstawami do wyliczeń kosztów. Unia Transportu Kolejowego (UIC) wylicza zewnętrzne kosztu transportu drogowego na 650 mld euro, gdy UNITE na 129 mld euro. Nawet ocena kosztów ofiar śmiertelnych wypadków drogowych nie jest jednoznaczna i waha się od 200 tys. do 30 mln dolarów.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 494 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

592 445 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.