Czy istnieje uzasadnienie dla stosowania preferencji dla przewozów kolejowych? - to główne, kontrowersyjne pytanie, na jakie starali się odpowiedzieć uczestnicy panelu zatytułowanego "Transport kolejowy - rynek cargo" w drugim dniu Europejskiego Kongresu Ekonomicznego.
- W Polsce przewozy kolejowe cargo są z pewnością nieodzowne także ze względu na masowe przewozy realizowane na rzecz kilku gałęzi gospodarki, szczególnie węgla do elektrowni i elektrociepłowni - powiedział Henryk Klimkiewicz, prezes zarządu Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
Według dyskutantów, kryzys w przewozach przyczynia się - paradoksalnie - do korzystnych zmian na rynku kolejowym. Spółki się restrukturyzują, obniżając koszty działania i wprowadzając kompleksowe usługi, przez co stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec transportu samochodowego. Dalsze wzmocnienie tego trendu można by osiągnąć, realizując państwową politykę transportową. W rękach resortu infrastruktury znajduje się przecież ważne narzędzie, tj. wpływ na ustalanie stawek dostępu za użytkowanie torów i trakcji.
- Przewoźnicy kolejowi powinni wspólnie występować w obronie interesów branży, nie zaprzestając rywalizacji - zaapelował Wojciech Balczun, prezes zarządu PKP Cargo - Mamy bardzo duże pole do działania i ważny cel do osiągnięcia.
Dyskusja poświęcona była też występującym trendom na europejskim rynku kolejowym, w tym - procesie koncentracji. Realizują ją głównie narodowi przewoźnicy, a - zdaniem Dariusza Nachyły, partnera w Deloitte - najłatwiej realizować przejęcia w sąsiednich krajach. Mówiąc o planach działalności zagranicznej PKP Cargo, prezes Balczun powiedział, że spółka ta nadal planuje akwizycję operatora w Niemczech, rozpoczęła już przewozy własnym taborem w Czechach, a rozmawia z rumuńskimi spółkami terminalowymi (w Arad i Curtici) w sprawie przejęcie ich udziałów.
- Własne działania, służące prywatyzacji PKP Cargo, traktujemy głównie jako argument na rzecz autentycznej i głębokiej restrukturyzacji - podkreślił W. Balczun.
Z jego wypowiedzi wynikało, że prace konsorcjum ds. prywatyzacji zostaną zakończone w sierpniu tego roku, a decyzja o ewentualnej prywatyzacji i jej kształcie będzie zależała od Skarbu Państwa, którego reprezentuje minister infrastruktury.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Europejski Kongres Gospodarczy: czego potrzeba kolejowym przewoźnikom cargo?