Europejski Kongres Gospodarczy: czego potrzeba kolejowym przewoźnikom cargo?

Europejski Kongres Gospodarczy: czego potrzeba kolejowym przewoźnikom cargo?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Czy istnieje uzasadnienie dla stosowania preferencji dla przewozów kolejowych? - to główne, kontrowersyjne pytanie, na jakie starali się odpowiedzieć uczestnicy panelu zatytułowanego "Transport kolejowy - rynek cargo" w drugim dniu Europejskiego Kongresu Ekonomicznego.

Europejska analiza tzw. kosztów zewnętrznych (ponoszonych przez otoczenie) nie wykazuje, że kolej ma wyraźną przewagę konkurencyjną wobec innych rodzajów transportu towarów. Ma ona natomiast znaczenie w realizacji ważkiego zadania, stawianego wobec transportu przez Unię Europejską - ograniczenia do 2020 roku o 10 proc. emisji CO2.

- W Polsce przewozy kolejowe cargo są z pewnością nieodzowne także ze względu na masowe przewozy realizowane na rzecz kilku gałęzi gospodarki, szczególnie węgla do elektrowni i elektrociepłowni - powiedział Henryk Klimkiewicz, prezes zarządu Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Według dyskutantów, kryzys w przewozach przyczynia się - paradoksalnie - do korzystnych zmian na rynku kolejowym. Spółki się restrukturyzują, obniżając koszty działania i wprowadzając kompleksowe usługi, przez co stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec transportu samochodowego. Dalsze wzmocnienie tego trendu można by osiągnąć, realizując państwową politykę transportową. W rękach resortu infrastruktury znajduje się przecież ważne narzędzie, tj. wpływ na ustalanie stawek dostępu za użytkowanie torów i trakcji.

- Przewoźnicy kolejowi powinni wspólnie występować w obronie interesów branży, nie zaprzestając rywalizacji - zaapelował Wojciech Balczun, prezes zarządu PKP Cargo - Mamy bardzo duże pole do działania i ważny cel do osiągnięcia.

Dyskusja poświęcona była też występującym trendom na europejskim rynku kolejowym, w tym - procesie koncentracji. Realizują ją głównie narodowi przewoźnicy, a - zdaniem Dariusza Nachyły, partnera w Deloitte - najłatwiej realizować przejęcia w sąsiednich krajach. Mówiąc o planach działalności zagranicznej PKP Cargo, prezes Balczun powiedział, że spółka ta nadal planuje akwizycję operatora w Niemczech, rozpoczęła już przewozy własnym taborem w Czechach, a rozmawia z rumuńskimi spółkami terminalowymi (w Arad i Curtici) w sprawie przejęcie ich udziałów.

- Własne działania, służące prywatyzacji PKP Cargo, traktujemy głównie jako argument na rzecz autentycznej i głębokiej restrukturyzacji - podkreślił W. Balczun.

Z jego wypowiedzi wynikało, że prace konsorcjum ds. prywatyzacji zostaną zakończone w sierpniu tego roku, a decyzja o ewentualnej prywatyzacji i jej kształcie będzie zależała od Skarbu Państwa, którego reprezentuje minister infrastruktury.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Europejski Kongres Gospodarczy: czego potrzeba kolejowym przewoźnikom cargo?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!