Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Europejski Kongres Gospodarczy: czego potrzeba kolejowym przewoźnikom cargo?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
01-06-2010 16:57

Czy istnieje uzasadnienie dla stosowania preferencji dla przewozów kolejowych? - to główne, kontrowersyjne pytanie, na jakie starali się odpowiedzieć uczestnicy panelu zatytułowanego "Transport kolejowy - rynek cargo" w drugim dniu Europejskiego Kongresu Ekonomicznego.

Europejska analiza tzw. kosztów zewnętrznych (ponoszonych przez otoczenie) nie wykazuje, że kolej ma wyraźną przewagę konkurencyjną wobec innych rodzajów transportu towarów. Ma ona natomiast znaczenie w realizacji ważkiego zadania, stawianego wobec transportu przez Unię Europejską - ograniczenia do 2020 roku o 10 proc. emisji CO2.
- W Polsce przewozy kolejowe cargo są z pewnością nieodzowne także ze względu na masowe przewozy realizowane na rzecz kilku gałęzi gospodarki, szczególnie węgla do elektrowni i elektrociepłowni - powiedział Henryk Klimkiewicz, prezes zarządu Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Według dyskutantów, kryzys w przewozach przyczynia się - paradoksalnie - do korzystnych zmian na rynku kolejowym. Spółki się restrukturyzują, obniżając koszty działania i wprowadzając kompleksowe usługi, przez co stają się coraz bardziej konkurencyjne wobec transportu samochodowego. Dalsze wzmocnienie tego trendu można by osiągnąć, realizując państwową politykę transportową. W rękach resortu infrastruktury znajduje się przecież ważne narzędzie, tj. wpływ na ustalanie stawek dostępu za użytkowanie torów i trakcji.

- Przewoźnicy kolejowi powinni wspólnie występować w obronie interesów branży, nie zaprzestając rywalizacji - zaapelował Wojciech Balczun, prezes zarządu PKP Cargo - Mamy bardzo duże pole do działania i ważny cel do osiągnięcia.

Dyskusja poświęcona była też występującym trendom na europejskim rynku kolejowym, w tym - procesie koncentracji. Realizują ją głównie narodowi przewoźnicy, a - zdaniem Dariusza Nachyły, partnera w Deloitte - najłatwiej realizować przejęcia w sąsiednich krajach. Mówiąc o planach działalności zagranicznej PKP Cargo, prezes Balczun powiedział, że spółka ta nadal planuje akwizycję operatora w Niemczech, rozpoczęła już przewozy własnym taborem w Czechach, a rozmawia z rumuńskimi spółkami terminalowymi (w Arad i Curtici) w sprawie przejęcie ich udziałów.

- Własne działania, służące prywatyzacji PKP Cargo, traktujemy głównie jako argument na rzecz autentycznej i głębokiej restrukturyzacji - podkreślił W. Balczun.

Z jego wypowiedzi wynikało, że prace konsorcjum ds. prywatyzacji zostaną zakończone w sierpniu tego roku, a decyzja o ewentualnej prywatyzacji i jej kształcie będzie zależała od Skarbu Państwa, którego reprezentuje minister infrastruktury.
Podobał się artykuł? Podziel się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 814 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP