Europejski rynek lotniczy czeka konsolidacja

Europejski rynek lotniczy czeka konsolidacja
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na europejskim rynku lotniczym jest coraz więcej linii na sprzedaż. W tym tygodniu okaże się, który przewoźnik zostanie liderem w Europie. W najbliższych dniach rozstrzygną się losy włoskiej Alitalii i hiszpańskiej Iberii

Kupnem hiszpańskiej Iberii, czwartego co do wielkości przewoźnika europejskiego, zainteresowane są Air France/KLM, niemiecka Lufthansa i konsorcjum hiszpańskich instytucji finansowych Gala Capital. W ostatniej chwili wycofało się British Airways, uważane za murowanego konkurenta, bo posiada 10-procentowy udział w Iberii. Hiszpański przewoźnik wyceniany jest na 3,6 mld euro - wymienia "Rzeczpospolita".

Przejęcia linii lotniczych w Europie to nic nowego. Lufthansa już kupiła Swissa, połączyły się Virgin Express z Brussels Airlines (pozostałość po Sabenie) i doszło do fuzji gigantów Air France i KLM. W najbliższych dniach rozstrzygną się także losy włoskiej Alitalii.

Na sprzedaż jest 49,9 proc. włoskiego przewoźnika, do ostatniego piątku przyjmowano oferty. I nawet jeśli obydwie linie zostaną przejęte przez nielotniczych rodzimych inwestorów, nie powstrzyma to nieuchronnej fali konsolidacji na europejskim rynku lotniczym, na którym pozostaną - zdaniem analityków - Lufthansa, Aerofłot, British Airways i Air France/KLM. Reszta może nie zmienić nazwy, ale będzie należała do któregoś z wielkich - czytamy w "Rz".

Nie ma także na rynku miejsca na narodowych przewoźników chronionych przez państwo. Rynek rozprawi się z nimi bezlitośnie. - Rządy muszą dać przewoźnikom wolność, aby lotnictwo stało się biznesem jak każdy inny. Ulubione przez władze umowy dwustronne powstrzymują konsolidację, która jako jedyna jest w stanie umocnić europejską konkurencję - apeluje Bisignani, prezes organizacji przewoźników lotniczych IATA.

Gorączka lotniczych fuzji zaczyna się i w naszym regionie. Węgierski Malev został sprzedany Rosjanom. A teraz Czesi ogłosili, że poszukują inwestora dla CSA, linii uważanej za najbardziej rozwojowego przewoźnika w Europie Środkowej. Po nieudanym mariażu z Air France przy wsparciu EBOR CSA odbudowała pozycję i wozi o jedną trzecią pasażerów więcej niż mający bazę w dużo większym kraju LOT.

Zainteresowanie CSA wyraził rosyjski Aerofłot. Po dwukrotnej porażce we Włoszech, gdzie rząd nie był gotów oddać Rosjanom Alitalii. - CSA i Aerofłot należą już do tego samego sojuszu - Sky Team - mówi w "Rz" Piotr Kania z Flyaway Travel. Jego zdaniem i w przypadku LOT trzeba będzie się pozbyć dumy narodowej, bo i tak LOT jest linią dowozową, więc przejęcie przez np. Lufthansę, gdyby niemiecki przewoźnik miał takie plany, nie byłoby niczym nadzwyczajnym.

Udziałów w hiszpańskim Spainair chce się pozbyć SAS, bo nowy szef skandynawskiego przewoźnika chce zwiększyć wartość grupy (jako ewentualny nabywca typowana jest Lufthansa) kosztem nadwerężającej budżet ekspansji. SAS pozbył się już akcji brytyjskiego BMI, taki sam zamiar ma Lufthansa (30 proc. BMI minus jedna akcja), a jako kandydata do przejęcia wymienia się najczęściej British Airways, bo BMI ma silną pozycję na najbardziej zatłoczonym lotnisku w Europie - Heathrow.

Najpoważniejszym kandydatem do przejęcia Alitalii pozostaje Lufthansa. Alitalia jest na granicy bankructwa i traci ponad milion euro dziennie, ale nadal rządzi rynkiem włoskim. Ma najlepsze sloty (działki czasowe startów i lądowań) i w tej chwili jest to jej największą zaletą - wyjaśnia dziennik.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Europejski rynek lotniczy czeka konsolidacja

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!