PKP CARGO konsekwentnie buduje pozycję zintegrowanego operatora logistycznego o europejskim zasięgu. W ciągu ostatnich trzech miesięcy spółka podpisała umowę nabycia 80 proc. udziałów AWT, drugiego pod względem wielkości przewoźnika w Czechach i zakupiła pozostałe udziały w PS Trade Trans, stając się wyłącznym właścicielem jednego z największych spedytorów w Polsce. W ramach przygotowań do dalszego rozwijania zagranicznej aktywności PKP CARGO ogłosiło przetarg na zakup 20 lokomotyw wielosystemowych, które będą wykorzystywane do obsługi przewozów w innych krajach europejskich. Obecność na rynkach zagranicznych zwiększy skalę działalności PKP CARGO, zmniejszając zarazem zależność spółki od koniunktury w polskiej gospodarce.
Brama na południe Europy
Z perspektywy rozwoju działalności za granicą, najważniejszą inwestycją PKP CARGO jest zakup 80 proc. udziałów w AWT, drugim pod względem wielkości kolejowym przewoźniku towarowym w Czechach. Umowa w tej sprawie została podpisana pod koniec grudnia ubiegłego roku. Przejęcie tej spółki, prowadzącej działalność w rejonie Europy Środkowej i Południowej, to pierwsza w historii akwizycja zagraniczna przeprowadzona przez podmiot z Grupy PKP. Wartość transakcji wynosi ponad 100 mln euro. Przejęcie AWT jest jedną z największych w ostatnich latach transakcji realizowanych przez polską firmę za granicą. PKP CARGO dołączyło tym samym do nielicznego grona polskich firm, takich jak KGHM, Lotos, PGNiG i PKN Orlen, które z powodzeniem rozwijają działalność w skali międzynarodowej.
Prezes PKP CARGO Adam Purwin zwraca uwagę na biznesowy wymiar tej transakcji. - Przejęcie AWT daje nam skokowy wzrost udziału w rynku czeskim i istotnie wzmacnia strategiczną pozycję PKP CARGO w tej części Europy. Rynek czeski jest dla nas kluczowy ze względu na liczne połączenia ze Śląskiem. Czechy są też bramą na południe Europy, w kierunku Adriatyku. Obecność w tym kraju to doskonała szansa na wydłużenie tras naszych pociągów.
Czechy to dziewiąty pod względem wielkości rynek kolejowych przewozów towarowych w Europie. Krzyżują się tam główne europejskie szlaki transportowe. Po sfinalizowaniu transakcji PKP CARGO zwiększy swój udział w rynku czeskim do około 10 proc. i będzie miało dostęp do 13 rynków europejskich. Do grupy krajów obecnie obsługiwanych - Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Holandii, Węgier i Litwy dołączą Słowenia, Chorwacja, Bułgaria i Rumunia.
Nowe możliwości logistyczne
W ostatnich tygodniach PKP CARGO przejęło również pełną kontrolę nad spółką PS Trade Trans, która oferuje kompleksowe usługi w zakresie transportu, przeładunku i magazynowania towarów oraz obsługi celnej. Trade Trans posiada także rozbudowaną infrastrukturę logistyczną, umożliwiającą realizację największych i najbardziej skomplikowanych przedsięwzięć transportowych, zarówno w kraju, jak i za granicą. Zakup pozostałych udziałów PS Trade Trans porządkuje strukturę właścicielską Grupy PKP CARGO i otwiera drogę do pełnego wykorzystania jej potencjału. Rozległe kontakty i międzynarodowe doświadczenie PS Trade Trans umożliwią organiczny rozwój PKP CARGO na rynkach zagranicznych, nie tylko w obszarze przewozów kolejowych. Połączenie największego w Polsce przewoźnika kolejowego i jednej z największych w kraju firm spedycyjnych doprowadzi do powstania zintegrowanego operatora logistycznego, z ambicjami i możliwościami do budowania pozycji i odgrywania istotnej roli na mapie logistycznej Europy.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Europejskie aspiracje PKP CARGO