Parlament Europejski przyjął propozycję uproszczenia unijnego prawodawstwa w zakresie transportu niebezpiecznych towarów. Proponowana dyrektywa ujednolica i zmniejsza ilość regulacji dotyczących przewozów ładunków niebezpiecznych.
Dotychczas transport towarów niebezpiecznych w UE regulują 4 dyrektywy i kilka decyzji Komisji, które zezwalają na krajowe odstępstwa od dyrektyw ramowych. Przepisy przede wszystkim odnoszą się jedynie do przewozu towarów niebezpiecznych w transporcie kolejowym i drogowym. Nie ma jeszcze przepisów UE dotyczących transportu towarów niebezpiecznych wodnymi drogami śródlądowymi.
Projekt aktualizuje niektóre rozwiązania oparte na zaleceniach ONZ i ujmuje wszystkie trzy rodzaje transportu (drogowy, kolejowy i rzeczny) w jednym akcie prawnym, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa środowiska naturalnego i bezpieczeństwa społecznego. W pierwszym czytaniu Parlament przyjął 42 poprawki, w tym szereg poprawek natury technicznej.
Państwa członkowskie będą mogły ustanowić szczególne wymagania dotyczące krajowego i międzynarodowego transportu ładunków niebezpiecznych na ich terytorium uwzględniając specyfikę zarówno pojazdów drogowych, wagonów, statków żeglugi śródlądowej. Mogą także określać trasy i specjalne rodzaje transportu oraz ustanawiać zasady dotyczące transportu ładunków niebezpiecznych na swoim terytorium w pociągach pasażerskich.
Parlament wprowadził również trwający do 2 lat okres przejściowy przeznaczony na zastosowanie przepisów dyrektywy w odniesieniu do śródlądowych dróg wodnych w celu zapewnienia wystarczającej ilości czasu na dostosowanie przepisów krajowych, ustalenie ram prawnych i przeszkolenie pracowników.
Posłowie z Komisji Transportu początkowo odrzucili projekt, obawiając się, że zwiększy on biurokrację i wychodząc z założenia, że zgodnie z zasadą pomocniczości, zadania te najlepiej będą zrealizowane na szczeblu krajowym. Jednak po uzgodnieniach z rządami państw UE udało się wypracować kompromisowy tekst propozycji, który po formalnym zatwierdzeniu przez Radę Ministrów UE zakończy proces legislacyjny.
Rada zaakceptowała wszystkie poprawki przyjęte przez Parlament w pierwszym czytaniu i wniosła dwie nowe. Jedna z nich pozwala państwom członkowskim na regulowanie lub wprowadzanie wręcz zakazu wyłącznie ze względów innych niż bezpieczeństwo w czasie transportu, przewozu ładunków niebezpiecznych na ich terytorium.
Druga dotyczy wsparcia finansowego udzielanego przez Komisję państwom członkowskim na potrzeby tłumaczenia umów dotyczących międzynarodowego przewozu drogowego ładunków niebezpiecznych.
Zapisy dyrektywy powinny zostać przeniesione do krajowych porządków prawnych państw członkowskich najpóźniej do 30 czerwca 2009 r.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Europejskie "uproszczenia" w transporcie towarów niebezpiecznych