Ewolucyjne zmiany na kolejowym rynku cargo

Ewolucyjne zmiany na kolejowym rynku cargo
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W perspektywie najbliższych kilku lat kolejowi przewoźnicy towarów w Polsce mają szanse na poprawę efektywności i rozwój.

Będzie to wynikać głównie z zakończenia cyklu inwestycji infrastrukturalnych, co powinno do 2020 roku podwoić średnią prędkość handlową pociągów towarowych (do ok. 50 km/h). Dzięki temu natomiast przewoźnicy będą mogli o blisko połowę mniej angażować taboru i pracowników, wpływając na cenową poprawę konkurencyjności oferty kolei.

Potrzeba jednak stabilizacji: przepisów, rozwiązań prawnych i stawek dostępu do torów, aby przewoźnicy mogli planować długoterminowo inwestycje.

Potrzeba też nadal rozwiązywać problemy wąskich gardeł, np. przy wyjeździe i wjeździe do portów morskich oraz inaczej ułożyć przepustowość pociągów towarowych, które na kluczowych liniach kolejowych będą spychane w hierarchii pierwszeństwa przez przewozy pasażerskie, szczególnie IEC premium - Pendolino - przekonywali uczestnicy sesji „Transport. Rynek cargo - perspektywy i wyzwania” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

W opinii kilku panelistów, do końca dekady kolej nie zwiększy jednak raczej udziału w przewozach towarów ogółem, nadal ustępując przewoźnikom samochodowym. Powodem jest wcześniejszy i szybszy rozwój infrastruktury drogowej, także nadal inne warunki i stawki dostępu do infrastruktury.

Najbardziej perspektywicznym segmentem dla kolei, na który stawia także największy przewoźnik, PKP Cargo, są przewozy intermodalne.

Zarazem, jak przypomniano, najtrudniejszy dla kolei i jej klientów będzie bieżący rok. Kumulacja inwestycji (PKP PLK planuje wydać 7 mld zł) sprawia, że już powiększyły się kłopoty ze sprawnym transportem pociągami.

Już w tym roku być może zacznie się proces konsolidacji w branży kolejowego cargo. Głównym rozgrywającym będzie zapewne Grupa PKP Cargo, która ma wysokie zasoby gotówkowe i duży potencjał dostępu do środków na inwestycje, dzięki prywatyzacji poprzez giełdę.

Jak mówił prezes zarządu tej spółki Adam Purwin, w kraju planuje ona rozwój w sektorze, w którym ma relatywnie mały udział, jak np. przewozów towarów petrochemicznych. Pewnym problemem może być ocena UOKiK, czy takie akwizycje nie zakłócą warunków konkurencji. Zdaniem prezesa Purwina, potrzebna jest odpowiedź na pytanie, jaka jest definicja „rynku właściwego” dla tak dużego gracza na rynku UE, jakim jest PKPC, którego operuje w siedmiu krajach, ale będąc drugim przewoźnikiem w Europie, ma 7 proc. udział w jego rynku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ewolucyjne zmiany na kolejowym rynku cargo

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!