XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Finał wyścigu o stacje paliw przy autostradach

Finał wyścigu o stacje paliw przy autostradach
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na początku sierpnia rozstrzygnie się przetarg na miejsca obsługi podróżnych (MOP) przy autostradach A2 i A4. Procedura przetargowa ma zostać zamknięta do końca lipca.

Jednak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), będąca organizatorem przetargu, zapowiedziała, że na wyłonienie zwycięzców nie trzeba będzie czekać dłużej niż kilka dni.

Przetarg zakłada wybudowanie w sumie 14 MOP: 4 na odcinku autostrady A2 ze Strykowa do Konina oraz 10 przy odcinku autostrady A4 z Wrocławia do Gliwic. Miejsce obsługi podróżnych to coś więcej niż tylko stacja benzynowa. W zależności od klasy na miejsca obsługi podróżnych składać się będą również stanowiska obsługi pojazdów, restauracje, motele, a nawet oddziały poczty, banków czy biur turystycznych.

Jak przekonują analitycy, w grę wchodzą ogromne pieniądze. Nie bez powodu w przetargu udział wzięli najwięksi rynkowi gracze: PKN Orlen, BP, gdański Lotos, Shell, Statoil i Łukoil. Zgodnie z założeniami GDDKiA do 2012 r. przy autostradach powinno powstać nawet 120 nowych stacji.

Wiążemy duże nadzieje z rozwojem sieci MOP. Nasze doświadczenia z Europy Zachodniej pokazują, że obroty na stacjach przy autostradach są nawet o kilkadziesiąt procent wyższe niż w innych placówkach - przekonuje Alfred Kubczak z Shell Polska. Zgadza się z nim Marcin Zachowicz, rzecznik Grupy Lotos, którą niedawno na polskim rynku w rankingu największych sieci paliw wyprzedził BP Polska. - Strategia grupy stawia na jakość stacji, a nie ich liczbę. Silne wejście w miejsca obsługi podróżnych przybliży nas do realizacji celu jakim jest uzyskanie 10-proc. udziału w sprzedaży detalicznej paliw do 2012 r. - twierdzi Zachowicz.

Inwestycje w MOP to biznes nie tylko potencjalnie zyskowny, ale również kosztowny. Choć przedstawiciele stacji unikają rozmowy o pieniądzach, nieoficjalnie przyznają, że budowa najskromniejszego MOP ze stacją benzynową może kosztować do 10 mln zł.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapewnia, że zwycięzców przetargu poznamy już na początku sierpnia. - Rozpatrzenie ofert zajmie kilka dni - zapewnia Artur Mrugasiewicz z GDDKiA. Skąd ten pośpiech? - Rozbudowa miejsc obsługi podróżnych jest jednym z wymogów, aby autostrada mogła stać się płatna - wyjaśnia w rozmowie z „The Wall Street Journal Polska” pragnący zachować anonimowość pracownik GDDKiA.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Finał wyścigu o stacje paliw przy autostradach

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!