PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Formalna strona stworzenia sieci TEN-T już na finiszu

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
12-02-2013 13:13

Rozpoczęty w 2009 roku proces przyjęcia przez Unię Europejską nowego programu w sprawie transeuropejskiej sieci transportowej (ang. skrót: TEN-T) dobiega końca. - Rozporządzenie w tej sprawie zostało przyjęte przez Radę i Parlament Europejski, a obecnie trwa proces uzgodnień pomiędzy tymi dwoma ciałami oraz Komisją Europejską - powiedział nam Maciej Jankowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł.



Co to za program?

Ustanowienia skutecznej transeuropejskiej sieci transportowej było kluczowym elementem odnowionej Strategii Lizbońskiej. Ma to być jedno z narzędzi, służących poprawie konkurencyjności i wzrostu zatrudnienia w Europie. Cel ten potwierdzono również w strategii „Europa 2020”.

W toku wieloletnich prac uzgodniono koncepcję sieci zintegrowanej, czyli połączonych korytarzy o dwóch poziomach: sieci bazowej, która powstanie do 2030 roku i sieci uzupełniającej, do realizacji do 2050 roku. Pierwsza ma zapewnić połączenie centrów europejskich, natomiast sieć uzupełniająca – ma umożliwić komunikację z siecią bazową z każdego regionu wspólnoty.

Przy głównej sieci znajdzie się 86 portów, mających połączenie z siecią kolejową i drogową, 37 kluczowe porty lotnicze (także wielomodalne), 15 tys. km zmodernizowanych linii kolejowej dużych prędkości oraz 35 projektów przejść granicznych.

Cele TEN-T

W polityce budowy TEN-T unia kładzie nacisk na kilka spraw naraz. Jest nim przede wszystkim lepsze połączenie nie tylko głównych aglomeracji w UE, lecz także krajów, bowiem wiele linii komunikacyjnych kończy się na granicach każdego z nich. Mają też zostać lepiej połączone różnego rodzaju enklawy z resztą regionu, co ma miejsce np. w przypadku wysp i terenów górskich.

W programie chodzi też o udrożnienie głównych linii transportowych i likwidację na nich wąskich gardeł, czyli ustanowienie określonych standardów zapewniających osiąganie wyższych prędkości podróży i likwidację takich dysproporcji, z jakimi mamy obecnie do czynienia np. w przewozach towarowych.

W Polsce pociągi cargo jeżdżą ze średnią prędkością handlową 25 km/h, w Niemczech i Francji – 55-56 km/h. Ale program TEN-T zakłada, że w perspektywie do 2030 roku na głównych szlakach pociągi te mają pomykać średnio 100 km/h. Do tego czasu Polska ma też być połączona z sąsiadami pasażerską linią kolei dużych prędkości (KDP).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 564 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

518 190 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP