PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Fuzja British Airways i Iberii

Autor: PAP
08-04-2010 20:18

Linie lotnicze British Airways (BA) i Iberia podpisały w czwartek porozumienie ws. fuzji, której wynikiem będzie utworzenie jednej z największych grup cywilnego transportu lotniczego w świecie - stwierdza wspólny komunikat.

Na połączenie muszą jeszcze zgodzić się udziałowcy obu linii i Komisja Europejska. Potencjalną przeszkodą jest wysoki deficyt dwóch zakładowych funduszy emerytalnych BA, oceniany na 3,7 mld funtów.
Nowa grupa będzie miała nazwę IAG (International Airlines Group), ale obie firmy będą nadal działać samodzielnie pod własnym szyldem. Siedzibą grupy będzie Londyn, a właścicielem 55 proc. udziałów - udziałowcy BA.

Połączenie operacji obu przewoźników zostało wstępnie uzgodnione w listopadzie ub. r. Ma nastąpić do końca br. Komunikat obu linii lotniczych stwierdza, iż transakcja będzie korzystna dla udziałowców, pracowników i klientów.

Szef BA Willie Walsh ocenia, iż IAG będzie dysponować łącznie 419 samolotami obsługującymi ponad 200 tras. Rocznie z jej usług skorzysta ok. 62 mln pasażerów.

Wśród korzyści wskazał m.in. na to, iż obie linie dobrze się uzupełniają. Iberia ma mocną pozycję na trasach do Ameryki Łacińskiej, podczas gdy BA - do USA, Kanady i krajów Zatoki Perskiej. Wspólna operacja wygospodaruje oszczędności w wysokości ok. 400 mln euro rocznie, zaś pasażerowie będą mieli dostęp do większej sieci połączeń.

Obie linie liczą na to, że działając razem lepiej obronią się przed konkurencją niskobudżetowych przewoźników, będą w lepszym położeniu na rynku, który się konsoliduje i skuteczniej stawią czoła europejskim gigantom Air France-KLM oraz Lufthansie.

BA współpracowała z Iberią od czasu, gdy hiszpański przewoźnik został sprywatyzowany w 1999 r. Wówczas to jego brytyjski partner przejął 13-procentowy pakiet udziałów. Obaj przewoźnicy należą do sojuszu linii lotniczych Oneworld.

Zarówno BA, jak i Iberia za obecny rok obrachunkowy najprawdopodobniej będą miały stratę; w przypadku BA zanosi się na to, iż będzie to najwyższa strata od sprywatyzowania linii w 1987 r.

Do IAG może przystać American Airlines, jeśli zgodzą się na to amerykańskie władze nadzorujące cywilny ruch lotniczy. Doniesienia z USA sugerują, iż nad fuzją zastanawiają się również US Airways i United Airlines.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 982 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP