W środę w Gdańsku przedstawiciele władz miasta i Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol podpisali umowę na dofinansowanie w wysokości ponad 286 mln zł realizacji Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Cały projekt ma być wart ok. 540 mln zł.
- Ponad 540 mln zł, z tego 286 mln zł z UE, ma być wydane w Gdańsku na budowę linii tramwajowych w południowej części miasta i modernizację linii na Stogi oraz zakup 15 tramwajów.
- Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego w Gdańsku.
- Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ) wyniesie 286 mln zł.
W ramach projektu do 2020 roku mają być zbudowane linie tramwajowe w ul. Nowej Bulońskiej Północnej (wraz z infrastrukturą towarzyszącą) oraz w ul. Nowej Warszawskiej, przebudowane tory tramwajowe na Stogi (w ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej). Zakupionych zostanie też 15 dwukierunkowych, dwuczłonowych tramwajów do obsługi nowobudowanych linii. W ramach projektu mają też powstać wiaty tramwajowe i autobusowe oraz system informacji pasażerskiej na terenie miasta.
Uczestniczący w uroczystości sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Jerzy Kwieciński podkreślił, że "realizowany w Gdańsku projekt świetnie wpisuje się w Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w to, co chcemy robić dla Polski, dla Pomorza". Zaznaczył, że "jest to kolejny etap rozbudowy systemu transportu zbiorowego w Gdańsku wspierany przez ministerstwo z POIiŚ". Poinformował, że z dostępnych 9,7 mld zł z POIiŚ podpisano już umowy na ponad 80 proc. dostępnych środków.
Wojewoda pomorski Dariusz Drelich ocenił, że "realizacja projektu zmieni rzeczywistość Gdańska". Liczy, że dzięki rozbudowie linii tramwajowych wiele osób zrezygnuje z dojazdów do Śródmieścia własnym samochodem.
P.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol powiedział, że projekt gdański otrzymał dofinansowanie w wyniku postępowania konkursowego, bo jego realizacja zapewnia efekty oczekiwane przez mieszkańców. "Zwiększa bezpieczeństwo, komfort i niezawodność transportu publicznego oraz zmniejsza emisję szkodliwych substancji do powietrza" - argumentował. "Ten projekt niewątpliwie wpływa na zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego w Gdańsku" - podkreślił.
Zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej Aleksandra Dulkiewicz zaznaczyła, że Nowa Bulońska Północna jest bardzo oczekiwaną przez Gdańszczan inwestycją łączącą południowe dzielnice Gdańska. - To jest ważny projekt, bo budujemy nowe linie tramwajowe przy ulicach: Nowej Bulońskiej Północnej i Nowej Warszawskiej, modernizujemy tory tramwajowe na Stogi i kupujemy 15 nowych tramwajów - mówiła. Zaznaczyła, że miasto przygotowuje kolejne projekty związane z rozwojem transportu w celu połączenia południowych dzielnic miasta, zwłaszcza z Wrzeszczem.
Przypomniała, że wcześniej w Gdańsku zostało zrealizowanych wiele projektów związanych z rozbudową i modernizacją transportu tramwajowego w mieście. Wymieniła budowę linii na Chełm, do pętli Świętokrzyska, w dzielnicy Piecki-Migowo a także modernizacje torów na terenie całego miasta.
Gdański Projekt Komunikacji Miejskiej - Etap IV A został dofinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Priorytet VI Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach, Działanie: 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Gdańsk. Nowe linie tramwajowe i nowe tramwaje za ponad 540 mln zł