Gdańsk zabiera statki Hamburgowi

Gdańsk zabiera statki Hamburgowi
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polskie porty przejmują część towarów odprawianych dotychczas nad Morzem Północnym. Sukces przy ostrej konkurencji. Ale rysują się też pewne ograniczenia związane m.in. z tworzeniem aliansów armatorów.

Wszystko wskazuje na to, że wolumen światowej wymiany towarowej w 2016 r. prawdopodobnie zmalał - mimo 2-procentowego wzrostu jego wartości (podobnie było w roku poprzednim). A że ok. 90 proc. towarów przemieszcza się morzami i oceanami, to już dwa lata temu załamał się rynek transportu morskiego niemal wszystkich grup towarów (z wyjątkiem ropy naftowej).

W przewozach drobnicy w kontenerach w ub. r. straty poniosło trzech z pięciu największych armatorów i co czwarty z listy TOP 20. Na bessę wskazywali też właściciele masowców, wożących towary suche, a nawet gazowców. Firmy morskie są w efekcie zadłużone już na 400 mld dol.!

Prócz słabej koniunktury, powodami kłopotów są też nadmierna podaż mocy przewozowej statków i 7-10-procentowy spadek zysku armatorów przed opodatkowaniem - ocenia agencja ratingowa Moody’s Investors Service. Dlatego na przełomie 2016/17 wskazała negatywną perspektywę dla światowej żeglugi morskiej.

W dalszej części artykułu:

  • Nierównowaga na rynku żeglugi i jej następstwa: fuzje i "podział" na morzach
  • Jak w tej sytuacji odnajdują się polskie porty?
  • Czy zmienia się struktura przeładunków?
  • Plany polskich portów na najbliższe 10 lat
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gdańsk zabiera statki Hamburgowi

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!