W latach 2008-2012 w rozwój dróg krajowych zostanie zainwestowane 121 mld zł. Podobna kwota zostanie przekazana na drogi zarządzane przez samorządy - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Rozwiązaniem mają być umowy o niższej wartości, np. na krótsze odcinki dróg. W przetargach mogłyby brać udział firmy małe i średnie lub konsorcja takich firm. W niektórych przetargach na budowę dróg startują już firmy z sektora Małych i Średnich Przedsiębiorstw (MSP) - np. autostrada A1 Grudziądz - Toruń, gdzie 60 km drogi zostało podzielone na cztery odcinki. Podobnie mają być oferowane kontrakty na drogę S7 Elbląg-Pasłęk.
Jak poinformował rzecznik prasowy GDDKiA Andrzej Maciejewski, małe i średnie firmy często też biorą udział w przetargach na przebudowę i modernizację istniejących dróg.
Poza oferowaniem kontraktów o niższej wartości, GDDKiA przewiduje ograniczoną liberalizację warunków dostępu do przetargów, tzn. zmniejszenie wymagań doświadczenia czy personelu, choć ten czynnik nie będzie miał decydującego znaczenia.
Jak mówił w grudniu 2007 roku szef GDDKiA Zbigniew Kotlarek, Dyrekcja może wydać w 2008 roku ponad 20 mld zł. W roku 2008 ma się rozpocząć budowa ok. 515 km dróg ekspresowych i 625 km autostrad. Rok później rozpocznie się budowa 975 km dróg ekspresowych i 281 km autostrad.