Katowicki oddział GDDKiA ogłosił w środę przetarg na wykonawcę budowy tzw. obejścia Węgierskiej Górki, czyli odcinka drogi ekspresowej S1 od węzła Przybędza do węzła Milówka. Wykonawca będzie miał na projektowanie i budowę ponad trzy lata.
- Katowicki oddział GDDKiA poinformował o ogłoszeniu przetargu na wartą ponad 1,5 mld zł obwodnicę Węgierskiej Górki w formule "projektuj i buduj".
- To ostatni brakujący fragment trasy S1 między Bielskiem-Białą a Zwardoniem o długości ok. 8,5 km oraz jeden z czterech brakujących fragmentów tej arterii, przeznaczonych do realizacji (budowy lub rozbudowy) w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.
- Przetarg prowadzony będzie w trybie nieograniczonym. Oferty oceniane będą pod kątem dwóch kryteriów: cenowym (do 60 punktów) oraz pozacenowym (do 40 punktów).
Przetarg jest następstwem podpisania w poniedziałek w Żywcu memorandum o współpracy w zakresie najważniejszych inwestycji transportowych na polsko-słowackim pograniczu. Podpisy pod tym dokumentem złożyli minister infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz słowacki minister transportu i budownictwa Arpad Ersek.
Czytaj: Podpisano polsko-słowackie memorandum ws. inwestycji transportowych
Przy okazji podpisania memorandum minister Adamczyk ogłosił skierowanie do przetargu wartej ponad 1,5 mld zł obwodnicy Węgierskiej Górki. To ostatni brakujący fragment trasy S1 między Bielskiem-Białą a Zwardoniem o długości ok. 8,5 km oraz jeden z czterech brakujących fragmentów tej arterii, przeznaczonych do realizacji (budowy lub rozbudowy) w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych.
To także kluczowa inwestycja dla południowej części woj. śląskiego - o jej realizacji mówiono od ponad 20 lat. Po niedawnym otwarciu na Słowacji jednego z kolejnych odcinków autostrady D3 na Żywiecczyźnie znacznie zwiększył się ruch tranzytowy. Połączenie istniejących fragmentów trasy S1 przebiega obecnie m.in. przez centrum Węgierskiej Górki oraz sąsiedniej Milówki.
W środę katowicki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poinformował o ogłoszeniu przetargu na oczekiwaną inwestycję w formule "projektuj i buduj". Oznacza to, że do zadań wykonawcy będzie należało m.in. opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej wykonawczej, uzyskanie decyzji umożliwiających wykonanie robót oraz dopuszczenie do użytkowania budowanego odcinka drogi.
Przetarg prowadzony będzie w trybie nieograniczonym. Oferty oceniane będą pod kątem dwóch kryteriów: cenowym (do 60 punktów) oraz pozacenowym (do 40 punktów). Na to drugie będą składały się: właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni (do 9 punktów), równość podłużna nawierzchni (do 8 punktów), personel wykonawcy (do 15 punktów) oraz termin realizacji kontraktu (do 8 punktów).
GDDKiA będzie wymagała, aby prace projektowe i roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały zakończone w terminie nie dłuższym niż 37 miesięcy od daty umowy. Do czasu realizacji robót nie będzie wliczany okres zimowy (od 1 grudnia do 31 marca); będzie on natomiast wliczany do czasu projektowania.
Obecny termin otwarcia ofert ustalono na 21 marca br. Jak podał katowicki oddział Dyrekcji, środki na realizację zadania będą pochodziły z Krajowego Funduszu Drogowego oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Przebieg obejścia Węgierskiej Górki ustalono w 2009 r.; wojewoda śląski wydał zgodę na budowę w grudniu ub. roku. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na 2019 r., a ich zakończenie na 2022 r. Inwestycja połączyć ma wówczas gotowe już fragmenty S1 Żywiec - Przybędza i Milówka - Szare. Trasa będzie przebiegała w trudnym terenie - przewidziano m.in. dwa tunele o długości ok. 830 m i 980 m oraz kilka estakad nad dolinami potoków, w tym jedną o długości ok. 940 m.
Ekspresowa trasa S1 w woj. śląskim i małopolskim ma przebiegać od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice-Podwarpie (jedna jezdnia), Dąbrowa Górnicza-Tychy, a także Bielsko-Biała-Przybędza oraz Milówka-Zwardoń.
Aby dokończyć całą arterię, oprócz obwodnicy Węgierskiej Górki potrzebna jest także m.in. druga jezdnia wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko-Podwarpie (ok. 9,5 km), przebudowa do standardu drogi ekspresowej obecnej kolizyjnej dwujezdniowej "jedynki" od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (7,7 km) oraz budowa nowego odcinka Mysłowice - Bielsko-Biała (ok. 40 km). Realizację wszystkich tych inwestycji przewiduje aktualny Program Budowy Dróg Krajowych.
Według środowej informacji GDDKiA droga ekspresowa S1 na odcinku Bielsko-Biała - Zwardoń liczy obecnie 45,1 km. Po wybudowaniu ostatniego brakującego odcinka będzie miała łącznie 53,2 km, co umożliwi przejazd z Bielska-Białej na Słowację w niespełna 30 minut. Po słowackiej stronie brakuje jeszcze trzech odcinków autostrady D3 (27 km); tamtejsze władze deklarują ich dokończenie do przełomu lat 2022/2023.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę obejścia Węgierskiej Górki