Gdynia: 20 proc. wzrost przeładunków w terminalu kontenerowym

Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni przeładował w 2014 r. o 20 procent więcej ładunków niż rok wcześniej. Terminal realizuje wiele inwestycji mających na celu podniesienie potencjału przeładunkowego.

W piątek w Gdyni uroczyście oddano do eksploatacji dwie najnowocześniejsze na świecie suwnice, które też mają przyczynić się do wzrostu potencjału przeładunkowego portu. W uroczystości wzięli udział m.in. podsekretarz stanu ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w ministerstwie infrastruktury i rozwoju, Dorota Pyć oraz przewodniczący sejmowej komisji skarbu państwa, Tadeusz Aziewicz (PO).

Prezes BCT Krzysztof Szymborski poinformował PAP, że w 2014 r. terminal przeładował 475 tys. TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP). Rok wcześniej było to 409 tys. TEU. Podał, że "głównie to był import z Azji a eksport na wszystkie rynki". Według Szymborskiego ponad 20 proc. wzrost przeładunków jest efektem głównie rozwoju gospodarki. "Rozwój gospodarki wprost generuje wzrost w handlu zagranicznym" - dodał prezes BCT. Ocenił, że zwiększa się konkurencyjność polskich portów, m.in. dzięki poprawie i przyspieszeniu obsługi ładunków w portach.

"My robimy wszystko, żeby być coraz lepszymi i coraz bardziej konkurencyjnymi, żeby mieć coraz lepszą ofertę" - podkreślił Szymborski.

Podał, że BCT kończy obecnie 15 projektów inwestycyjnych, których celem jest zwiększenie potencjału przeładunkowego terminalu w ciągu najbliższych kilku lat z obecnych 750 tys. TEU do 1,2 mln TEU oraz przystosowanie go do obsługi statków oceanicznych. Łączny koszt realizowanych już od ponad roku oraz planowanych inwestycji to ponad 200 mln zł; niektóre projekty są współfinansowane przez fundusze unijne.

Oprócz zakupu w sumie czterech suwnic, BCT remontuje też terminal kolejowy (wraz z wydłużeniem torów) i place składowe pod kontenery, zakupi maszyny terminalowe, tj. ciągniki i suwnice placowe. Dzięki wdrożonym systemom informatycznym mają być zautomatyzowane bramy wjazdowe, a kontenery na terenie terminalu będą pozycjonowane satelitarnie.

Według Doroty Pyć należy mieć świadomość, "że każda tego typu inwestycja w infrastrukturę nabrzeżową jak np. zakup suwnic jest bardzo ważna dla konkurencyjności portów morskich, w tym wypadku dla portu w Gdyni". "Ta konkurencyjność jest z tego względu istotna, że buduje wartość polskiej gospodarki morskiej i polskiej gospodarki narodowej" - dodała. "Trzymajmy się morza i dbajmy o polską gospodarkę morską" - podkreśliła.

Prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek zwrócił uwagę, że "Polska w swej historii nie przeżywała jeszcze takiego okresu, w którym troska o dostęp do portów przekłada się na tak konkretne projekty inwestycyjne, które już są zrealizowane i które będą realizowane w kolejnych latach".

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia Janusz Jarosiński poinformował dziennikarzy, że w porcie w Gdyni za dwa miesiące do użytku będzie oddane Nabrzeże Bułgarskie, na zapelczu dwóch terminali kontenerowych rozwijane jest centrum logistyczne, a do końca 2015 roku ma być zakończona budowa nowego terminala intermodalnego. Dodał, że trwa projektowanie nowej obrotnicy w porcie, której budowa pozwoli na wpływanie do portu większych, oceanicznych statków. "Realizacja obrotnicy stworzy zupełnie nowe możliwości dla rozwoju obrotów kontenerowych w porcie w Gdyni" - podkreślił.

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Porcie Gdynia jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim co do wielkości terminalem kontenerowym w Polsce; kontroluje ok. 30 proc. polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Sprywatyzowany został w 2003 r. Rekord w przeładunkach odnotowano w 2007 r., kiedy obroty wyniosły ponad 493 tys. TEU.

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gdynia: 20 proc. wzrost przeładunków w terminalu kontenerowym

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!