PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Germanwings powróci do Krakowa, Ryanair podwoi aktywność w Katowicach

Autor: PAP
07-04-2009 13:41

Mimo ogólnego spadku wielkości ruchu lotniczego w Polsce, lotnisko Katowice spodziewa się w tym roku wzrostu liczby pasażerów. Dwukrotnie więcej niż rok temu ma ich przewieźć linia Ryanair. Z lotów wycofa się natomiast Germanwings.

Tegoroczne plany przedstawiciele lotniska i Ryanair przedstawili podczas wtorkowej konferencji prasowej w Katowicach. Wiceprezes zarządzającego portem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Leszek Budka poinformował także, że od połowy czerwca obsługujący trasy do Niemiec Germanwings przestanie operować z Katowic i powróci do Krakowa.
"Ta decyzja była dla nas zaskoczeniem, bo ta linia zaczęła latać z Katowic stosunkowo niedawno, w marcu zeszłego roku, a samoloty miały wypełnienie rzędu 70-75 proc. Być może Germanwings nastawia się w większym stopniu na turystów, stąd wybór lotniska w Balicach" - powiedział Budka.

Swoją aktywność w podkatowickim porcie rozwija natomiast obsługująca stąd połączenia do czterech miast linia Ryanair. W ostatnich dniach uruchomiono połączenie do włoskiej Bolonii, z którego w tym roku ma skorzystać ok. 40 tys. pasażerów. Ogółem linia chce w tym roku przewieźć z i do Katowic 240 tys. pasażerów, wobec niespełna 120 tys. w ubiegłym roku. W pierwszym kwartale 2009 r. Ryanair miał ponad 13 proc. udziału w strukturze przewozów.

"Zakładamy w tym roku ponad 100-procentowy wzrost liczby pasażerów na trasach z i do Katowic, choć ogółem w Polsce prognozujemy spadek liczby pasażerów o ok. 500 tys., wobec 2,8 mln osób obsłużonych w połączeniach z i do Polski w roku 2008" - powiedział Laszlo Marozsi, odpowiedzialny za komunikację w linii Ryanair w Europie środkowo-wschodniej.

W całej Europie ta największa niskokosztowa linia zakłada jednak wzrost liczby pasażerów, z ponad 60 do ok. 67 mln osób. W Polsce przedstawiciele Ryanair narzekają przede wszystkim na wysokie opłaty nawigacyjne i bierną postawę samorządów - także śląskiego - w organizowaniu wspólnych z linią kampanii promocyjnych.

Leszek Budka z GTL potwierdził, że opłaty nawigacyjne na lotniskach, pobierane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, wzrosły około 10-krotnie, z ponad 90 do przeszło 900 zł za samolot. Najtaniej - ponad 600 zł - jest w Warszawie, a w portach regionalnych, także w Katowicach, powyżej 900 zł. Przedstawiciele Ryanair i regionalne lotniska krytykują taką politykę cenową.

"Jest to z całą pewnością niekorzystne dla lotnisk regionalnych, które jednak mają z reguły niższe pozostałe opłaty, pobierane przez porty. Nie przekreśla to więc konkurencyjności regionalnych lotnisk, choć ją zmniejsza" - ocenił Budka.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 566 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

784 838 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP