Giełdowy debiut PKP Cargo może zostać przesunięty

Giełdowy debiut PKP Cargo może zostać przesunięty
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Z powodu niepewnej sytuacji gospodarczej, giełdowy debiut spółki PKP Cargo może zostać przesunięty nawet o rok czyli do 2011 r., wynika z wypowiedzi wiceministra infrastruktury, Juliusza Engelhardta. Jego zdaniem niepewny jest także tegoroczny debiut PKP Intercity, a w tej sytuacji najszybciej sprywatyzowaną spółką grupy PKP mogą być Polskie Koleje Linowe (PKL).

"W strategii grupy PKP termin debiutu Cargo jest zapisany rok 2010, ale jeżeli ten rok będzie taki zły jak jest, jeżeli trend się nie poprawi, to obawiam się, że koniec roku 2010 r. jako termin debiutu trzeba będzie przesunąć. Nie robimy jednak założenia by przesunąć 'ad calendas graecas', ale przesunąć powiedzmy o rok. Trudno jest bowiem planować debiut giełdowy w sytuacji, gdy popyt na podstawowy produkt danej spółki spada, a nie rośnie" - powiedział w rozmowie z agencją ISB Engelhardt.

Wicemister infrastruktury wyjaśnił, że głównym powodem odłożenia decyzji o debiucie jest sytuacja rynkowa. Przypomniał, że spadek rynku o 40%, z którym mamy do czynienia obecnie poprzedni raz miał miał miejsce na początku 90-tych. Dlatego obecnie resort czeka na pierwsze symptomy poprawy, na wzrost przewozów i daje sobie na to 2-3 miesiące. Jeśli w tym czasie na rynku nie będzie widocznej poprawy, debiut PKP Cargo zostanie na pewno przesunięty.

"Na razie jednak resort, niezależnie od sytuacji rynkowej, przygotowuje spółkę do prywatyzacji, trwa program restrukturyzacji i z tego się nie wycofujemy. Na razie jednak trudno powiedzieć, kiedy jest możliwy sam debiut" - wyjaśnił wiceszef resortu infrastruktury.

Juliusz Engelhardt dodał także nie jest jeszcze wyjaśniona kwestia 230-mln dofinansowania dla PKP Cargo. Spółka złożyła bowiem wniosek do ministra infrastruktury i aktualnie jest on rozpatrywany.

"Jeśli takie dofinansowanie zostanie uznane za pomoc publiczną i nie będzie możliwe, to możliwe jest każde inne rozwiązanie np. zaciągnięcie kredytów" - wytłumaczył wiceminister.

Juliusz Engelhardt zapewnił natomiast w rozmowie z agencją ISB, że nie jest na razie planowana zmiana terminu debiutu innej spółki z Grupy PKP - Intercity. Nie wykluczył jednak, że trudna sytuacja rynkowa zmusi resort do weryfikacji i tych planów.

"Nie wycofujemy się z przygotowań do debiutu InterCity, które było planowane na 2009, ale tu z kolei czynnikiem zewnętrznym jest kiepska sytuacja na rynkach kapitałowych. Jeżeli spełniły by się prognozy ekonomistów mówiące o tym, że WIG by skoczył z dzisiejszego poziomu o 30, 40, a nawet 50%, to powstaną warunki by wprowadzić na giełdę Intercity. Ale trudno też w obecnej sytuacji powiedzieć o konkretnej dacie" - mówił Engelhardt.

Najprostsza wydaje się natomiast sytuacja z kolejami linowymi.

"PKL to sprawa najmniej skomplikowana - przygotowania trwają, działa doradca prywatyzacyjny i nie widzimy obecnie żadnych przesłanek, które sprzeciwiały by się by wprowadzeniu spółki na giełdę. Czyli tam trwają przygotowania i z całą pewnością ta spółka powinna być wprowadzona na giełdę" - podkreślił Engelhardt.

Wiceminister infrastruktury zaasekurował się jednak przypominając, że także w tym kontekście trzeba patrzeć na sytuację giełdową, jak wygląda WIG, za jaką cenę można tą spółkę wprowadzić, ponieważ ona musi pozyskać kapitał.

"Jeżeli eksperci ocenią, że np. należy odczekać pół roku, bo sytuacja się poprawi, to tak zrobimy. Nie jesteśmy w sytuacji szalonego pośpiechu, to sprawa biznesowa. Nie można więc także przesądzić czy będzie to sprzedaż całej spółki, czy też jej części. Zdecydujemy dopiero po zapoznaniu się opinią doradcy prywatyzacyjnego" - podsumował Juliusz Engelhardt.

W 2008 r. najlepszy wynik jednostkowy uzyskała spółka-matka PKP SA, która wypracowała 535,2 mln zł zysku netto. PKP Cargo zanotowała natomiast 176,3 mln zł straty, a PKP InterCity nie podało wyniku za ubiegły rok.

Natomiast w roku 2008 wszystkie trzy spółki zanotowały zysk netto - PKP SA - 62,8 mln zł, PKP Cargo - 7,8 mln zł, a PKP InterCity - 45,2 mln zł.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!