Gliwice. 14 grudnia otwarcie dworca kolejowego po modernizacji

Gliwice. 14 grudnia otwarcie dworca kolejowego po modernizacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Na 14 grudnia zarządca dworcowej infrastruktury, spółka PKP SA, zaplanował otwarcie gliwickiego dworca kolejowego po modernizacji. Udostępniany oficjalnie, po kilkukrotnie przesuwanych terminach zakończenia prac, obiekt ma należeć do kategorii dworców premium.

Do obiektów kategorii premium PKP SA zalicza ważne węzły komunikacyjne, obsługujące ruch krajowy i międzynarodowy.

O przekazanym przez inwestora terminie oficjalnego otwarcia obiektu poinformował w czwartek w swoim biuletynie informacyjnym gliwicki samorząd. Na 14 grudnia zaplanowano m.in. prezentację nowych dworcowych funkcjonalności, warsztaty dla kolejowych zapaleńców i zabawy dla dzieci.

Miasto zaakcentowało, że modernizacja dworca była największą inwestycją od czasu jego budowy w latach 20. ub. wieku. Budynek został gruntownie wyremontowany, a cały kompleks zyskał nowoczesną oprawę.

Wyremontowano i podświetlono elewację budynku wraz z detalami architektonicznymi. Renowacji poddano mozaikę w holu głównym i drewniane sufity. Gruntownie przebudowano perony - wykonano nową nawierzchnię, tunele i zupełnie nową konstrukcję zadaszenia nad peronami. W obrębie stacji wymieniono tory, pod którymi zamontowano maty wibroizolacyjne.

Dwa dworcowe hole - główny i mniejszy, tzw. autobusowy - połączono korytarzem. Pojawiły się nowe wyświetlacze, wymieniono system informacji głosowej, zniesiono bariery architektoniczne, zamontowano ruchome schody i windy, obniżono część okienek kasowych i przystosowano toalety. Zastosowano też rozwiązania dla osób niedosłyszących i słabowidzących.

Część powierzchni obiektu PKP SA przeznaczyły do wynajęcia. W budynku - za halą główną, w łączniku i w tzw. holu autobusowym - mają znaleźć się m.in. księgarnia, sklep spożywczy, drogeria i lokal gastronomiczny. Inna część powierzchni ma być przeznaczona na cele biurowe.

Przy okazji kompleksowej przebudowy dworca samorząd zlecił remont należącego do miasta fragmentu tunelu umożliwiającego przejście pod dworcem do ul. Tarnogórskiej. Tunel wyczyszczono, naprawione zostały tynki i oświetlenie. Nad rampą wymieniono panele w zadaszeniu. Ściany i posadzki pokryto powłoką antygraffiti.

Oszacowany pierwotnie na ponad 150 mln zł unijny projekt przebudowy dworca kolejowego w Gliwicach, wraz z peronami i układem torów, był jednym z największych ostatnich przedsięwzięć kolejowych w regionie. Prowadziły je spółki PKP SA, do której należy gmach dworca oraz PKP PLK - właściciel infrastruktury torów i peronów.

Umowę z wykonawcą przebudowy dworca PKP SA podpisały z końcem grudnia 2014 r., prace ruszyły na początku ub. roku. Pierwotnie inwestor mówił o ich zakończeniu przed końcem 2015 r. W tym czasie zakończono część przedsięwzięcia ujętą w unijnym projekcie. Pozostałe prace miały zostać zakończone w 2016 r.; spółka wskazywała na termin pierwszej połowy roku.

W czerwcu został on po raz kolejny przedłużony, do przełomu III i IV kw. br., co według inwestora wynikło z problemów wykonawcy z dotrzymaniem przyjętych wcześniej terminów oraz z konieczności wykonania dodatkowych prac, których nie udało się przewidzieć na etapie planowania inwestycji.

Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. W ostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 - bez infrastruktury torów i peronów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł. Ostatecznie przebudowa miała znacznie szerszy zakres.

Kompleks dworca przebudowywało konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones SA. PKP SA podawały w połowie br., że koszt inwestycji wyniósł ostatecznie ok. 120 mln zł netto (przy współfinansowaniu środkami Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko).

Niezależnie od projektu kolejowego władze Gliwic przygotowują budowę wokół dworca kolejowego centrum przesiadkowego. Ma to być zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych z parkingami dla samochodów i rowerów oraz zapleczem dla podróżnych. Z końcem czerwca samorząd wybrał koncepcję architektoniczno-przestrzenną tego przedsięwzięcia.

PKP PLK od 2013 r. stopniowo remontowały m.in. kluczowe w woj. śląskim połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic przez Zabrze i Chorzów Batory. W grudniu 2014 r. skończyły się prace między Gliwicami a Chorzowem Batorym. W 2015 r. wyremontowano odcinek Katowice - Chorzów Batory. W tym roku trwały jeszcze prace nad układem torowym przy stacji Gliwice.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!