PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Gliwice budują inteligentny system zarządzania ruchem w mieście

Autor: PAP
07-04-2011 16:38
Gliwice budują inteligentny system zarządzania ruchem w mieście

W niespełna rok samorząd Gliwic zbuduje w mieście inteligentny system zarządzania ruchem ulicznym, obejmujący sygnalizację świetlną na 60 skrzyżowaniach. Jego zaletą będą niespotykane dotąd w Polsce możliwości reagowania na zmieniające się warunki drogowe.

Jak poinformował podczas czwartkowej konferencji prasowej w Gliwicach szef miejskiej spółki Śląska Sieć Metropolitalna Grzegorz Nitkiewicz, wart 29 mln zł pierwszy etap tworzenia systemu niedawno dostał sięgające 85 proc. unijne dofinansowanie. Środki umożliwią zrealizowanie tego przedsięwzięcia prawdopodobnie do początku 2012 r.
Gliwicki system będzie tak skonstruowany, by wystarczyła zmiana jednego tylko parametru ustawień (np. świateł na jednym ze skrzyżowań), by wszystkie inne automatycznie dostosowały się do niej. Zmianę może wprowadzić sam system, ale też - - ręcznie - jego operator. To optymalny sposób zwiększenia przepustowości kluczowych miejskich dróg (w podobny sposób w Austrii i Niemczech skrócono czasy przejazdów nawet o 80 proc.).

"Inteligentny system sterowania ruchem będzie adaptował się do zmiennych warunków, np. w kryzysie, podczas wypadku, ale również do zmian wymuszanych przez nowe generatory ruchu oraz przez nowe odcinki dróg. To ważne, bo system drogowy w Gliwicach podlega zmianom i będzie im podlegał" - zaznaczył prezydent miasta Zygmunt Frankiewicz.

Do momentu oddania do użytku autostrady A1 (w 2012 r.) i Drogowej Trasy Średnicowej (ok. 2014 r.) efektywne zarządzanie sygnalizacją świetlną na głównych arteriach ułatwi kierowcom sprawny przejazd przez Gliwice. Po wybudowaniu szybkich tras, umożliwi płynne dostosowanie pracy sygnalizacji w razie skierowania ruchu tranzytowego do miasta np. po zablokowaniu autostrady.

"Poprawi się bezpieczeństwo ruchu, skrócony zostanie czas przejazdu i zostanie obniżony koszt funkcjonowania transportu samochodowego" - wymieniał zalety systemu Nitkiewicz. Możliwe będzie też wprowadzenie tzw. zielonej fali dla służb ratunkowych czy autobusowej linii A4 zastępującej zlikwidowany w mieście tramwaj.

"System, który przygotowaliśmy, dysponuje przepotężnymi możliwościami jeśli chodzi o automatykę. Tak naprawdę będzie w stanie inteligentnie zarządzać miastem sam. Zdarzają się jednak sytuacje awaryjne, gdy tylko człowiek - przy posiadaniu wszystkich możliwych informacji - jest w stanie zarządzać sprawniej. Centrum sterowania ruchem będzie umożliwiało ręczne sterowanie" - wyjaśnił Nitkiewicz.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 891 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP