PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Główny Inspektorat Transportu Drogowego za pół roku ma przejąć e-myto. Z jakim skutkiem?

Autor: bad
13-04-2018 20:45 |  aktualizacja: 13-04-2018 20:51

Na początku listopada system viaTOLL, elektroniczny system poboru opłat, ma zmienić zarządcę. Ministerstwo Infrastruktury anulowało przetarg Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na prywatnego zarządcę systemu i powierzyła te obowiązki Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Zostało niewiele ponad 6 miesięcy na przekazanie systemu państwowej instytucji, która ciągle poszukuje kadr, by sprostać temu zadaniu.

- Już od dnia następującego po ogłoszenia ustawy nowelizującej weszły w życie m.in. przepisy uprawniające GITD do podejmowania wszelkich czynności faktycznych i prawnych, mających na celu przygotowanie, budowę, wdrożenie, przejęcie lub eksploatację elektronicznego systemu poboru opłat oraz systemu poboru opłat za przejazd autostradą. Formalne rozpoczęcie procesu przejmowania systemu poboru opłat przez GITD rozpoczęło się zatem odpowiednio wcześniej, tak aby 3 listopada 2018 r. nastąpiło płynne i skuteczne przejęcie obowiązków od obecnego wykonawcy - mówił Alvin Gajadur, Główny Inspektor Transportu Drogowego w wywiadzie dla Transport Manager.

Fot. PTWP
Fot. PTWP


- Myślę, że Inspektorat zdąży przejąć system. Sprzęt i system zostaną, i jest to realne. Na ostatnią chwilę i jakoś będzie to działało. Rekrutacja ekspertów to zmartwienie Głównego Inspektora. Zmieni się operator, ale jakoś będzie. Bardziej istotna jest, jak GITD poradzi sobie z elektronicznym systemem w Europie tzw. jedną skrzynką. Przez jakiś czas będzie tu prowizorka, bo brakuje unifikacji i jest tu jedyny problem, jaki widzę. Nie umiemy poradzić sobie z systemami informatycznymi w urzędach, a tu wielkie zadanie stworzenia systemu europejskiego. To największy problem, jaki widzę - uważa prof. Zdzisław Kordel z Uniwersytetu Gdańskiego.

Media donoszą, że z GDDKiA do GITD przeszło zaledwie 10 osób dedykowanych do obsługi elektronicznego systemu poboru opłat. Kontrowersyjne pozostają również kwestie dalszej rozbudowy systemu, która jest niezbędna do zwiększenia wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego. Obecnie system viaTOLL ma niemal stuprocentową szczelność, a nic nie wskazuje na potrzebę i możliwości zwiększenia opłat drogowych - tym samym dołączanie nowych odcinków dróg do systemu to jedyna szansa na zwiększanie wpływów. Czy GITD posiada technologię i know-how by samodzielnie wykonywać te zadania?

- Jestem ciekaw rekrutacji w GITD. Inspektorat ma ograniczenia co do wysokości wynagrodzeń. W Kapschu mogą oni zarabiać nawet 20 tysięcy złotych. GITD nie może dawać takich stawek i kusi premiami. Próbuje pozyskać ludzi od obecnego operatora. Oczywiście jest ryzyko - informatycy w Warszawie są bardzo dobrze opłacani. Można mieć wątpliwości, czy niższej klasy informatycy sobie poradzą. Inspektorat prowadzi statyczne bazy, a to skomplikowany system, rejestrujący w czasie rzeczywistym wiele transakcji. Można więc mieć wątpliwości - analizuje Adrian Furgalski.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

23 258 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP