W ciągu ostatnich czterech lat udział rynkowy czterech wiodących przewoźników kontenerów wzrósł o 4,3 proc., a udział w rynku oceanicznych przewozów towarowych czterech wiodących spedytorów zwiększył się aż o 18,8 proc.
Istnieją ku temu dwa główne powody. Po pierwsze, generalnie rynek oceanicznych przewozów towarowych jest rozdrobniony. Po drugie, w zasadzie tylko operatorzy logistyczni zapewniają obecnie możliwość wszechstronnej kontroli nad kosztami operacji TSL (transport-spedycja-logistyka), umożliwiając klientom kontrolowanie łańcucha dostaw w oparciu o ustalenie zarówno zapasów, jak i wielkości i częstotliwości przewozów.
Inną obserwowaną tendencją na rynku TSL jest rosnący popyt na usługi „zielonej” logistyki. Od usługodawców oczekuje się realizacji procesu o charakterze w pełni zrównoważonym. Można to osiągnąć poprzez zmniejszenie emisji CO2, bliższą współpracę z partnerami i dostawcami, czy takie nowatorskie rozwiązania, jak: kombinowane przewozy oceaniczne i lotnicze, wybór najbardziej stosownego sposobu transportu oraz podjęcie kroków zmierzających do oszczędzania energii.